Nieuw! Luister nu aflevering 4: Zorg voor kanker van onze podcastserie Zorgopname!

“De behandelaar spreken door met elkaar te beeldbellen is eenvoudig en veilig. Het bespaart bovendien tijd en het is gemakkelijk”, projectleider ICT Koen de Theije is enthousiast over deze nieuwe manier om met elkaar af te spreken. Tegelijkertijd benadrukt hij dat niet elke ziekenhuisafspraak zo kan worden afgehandeld. “Het blijft in veel situaties belangrijk om elkaar persoonlijk te ontmoeten.”

De introductie van beeldbellen stond al een tijdje op het verlanglijstje van Adrz. De coronapandemie zorgde voor een versnelling. Logisch, want met beeldbellen kunnen heel wat ziekenhuisbezoeken achterwege blijven. “Beeldbellen vervangt het contact dat je normaal gezien in de spreekkamer hebt. Het werkt eenvoudig. Als je een afspraak voor beeldbellen hebt, ontvang je in je mailbox een digitale link. Open je deze, dan kom je in de digitale wachtkamer. Zodra de behandelaar ziet dat je aanwezig bent, laat hij je toe en kan het gesprek beginnen.” Koen benadrukt
dat de beeldbelverbinding veilig is en voldoet aan de privacywetgeving. “De gesprekken worden niet opgenomen. Beeldbellen werkt het best met een smartphone of tablet. Daarnaast is een goede internetverbinding nodig.”

Tal van voordelen

Beeldbellen heeft voor de patiënt verschillende voordelen. Koen somt op: “Hij kan thuis of elders in gesprek gaan met de behandelaar en hoeft dus niet naar het ziekenhuis te komen. Is hij afhankelijk van een mantelzorger, dan wordt deze hierdoor minder belast. Mooi is ook dat andere mensen kunnen aansluiten, denk bijvoorbeeld aan familieleden die verder weg wonen. Zij kunnen zo bij het gesprek met de behandelaar aanwezig zijn. De behandelaar kan bovendien via het beeldscherm een dossier of andere (medische) gegevens tonen.”

Wél persoonlijk contact, geen bezoek

Volgens Koen is niet iedere ziekenhuisafspraak geschikt voor beeldbellen. “Beeldbellen is geen optie als ook maar enig lichamelijk onderzoek nodig is. Ook voor kortdurende contacten is beeldbellen niet de meest voor de hand liggende keuze, zoals het doorbellen van een testresultaat. We zien nu dat het vooral wordt ingezet door de psychologen en voor patiënten, die regelmatig naar het ziekenhuis komen, zoals diabetes-, nier- en kankerpatiënten. Beeldbellen bespaart hen dan een bezoek aan het ziekenhuis, terwijl er wél persoonlijk contact is. De behandelaar kan dan goed inschatten of de patiënt voldoende begrijpt wat er gezegd is.”