Nieuw! Luister nu aflevering 4: Zorg voor kanker van onze podcastserie Zorgopname!

6.30 uur

Ik begin de dag met een lekkere kop koffie en de vertrouwde boterham met kaas. Tussendoor check ik mijn e-mail voor mijn praktijk aan huis. Daarna sla ik de krant nog even open om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.

7.30 uur

Vanuit Bergen op Zoom rijd ik met de auto naar het ziekenhuis in Goes.

8.00 uur

Ik bereid een neuropsychologisch onderzoek voor van een cliënt. Dit doe ik door me in te lezen en de benodigde spullen klaar te leggen. In zo’n onderzoek test ik intelligentie, geheugen, taal en spraak, waarneming, ruimtelijk inzicht, planningsvaardigheden, concentratievermogen, werktempo, motorische vaardigheden, problemen in de schoolvaardigheden en temperament van de cliënt. Omdat dit te veel is om in één ochtend te onderzoeken, komt de cliënt op een later moment nog terug.

9.00 uur

Ik haal de cliënt op in de wachtkamer en start het onderzoek. Tussendoor pauzeren we even.

12.30 uur

Tijdens het werkoverleg met mijn collega’s van de afdeling Kinder- & Jeugdpsychologie eet ik mijn lunch op.

13.30 uur

In mijn werkkamer bekijk ik de onderzoeksgegevens van de cliënt van vanochtend en verwerk deze in een onderzoeksverslag.

15.00 uur

Ik bereid mij voor de ‘Op Koers’ training voor chronisch zieke kinderen en jongeren. Chronische ziekten zijn blijvende, lichamelijke aandoeningen, zoals astma, diabetes, reuma, darmziekten, hartziekten, stofwisselingsziekten en bloedstollingsziekten. Tijdens de training leren de kinderen omgaan met dingen waar ze in het dagelijks leven mee te maken krijgen zoals doktersbezoeken, medicijnen, leefregels, afwezigheid van school en soms niet mee kunnen doen met sociale of sportieve activiteiten. De kennis van de training wordt in spelbordvorm herhaald. Kinderen mogen een kaartje trekken met een vraag. Wanneer ze deze goed beantwoorden, mogen ze een paar stappen vooruit.

16.00 uur

De vergaderzaal is nog donker als ik aankom. Ik leg de benodigde spullen klaar op tafel. Opeens word ik verrast door drie kinderen die onder de tafel vandaan komen en hard moeten lachen. Ze hebben me weer in de maling genomen en vinden dit erg leuk.

16.05 uur

Tijdens de training hebben we het over de manier waarop je aan anderen kunt vertellen wat voor ziekte je hebt en waar je dan op moet letten. Na afloop gaan de kinderen met hun eigen map met nieuwe informatie weer naar huis.

17.00 uur

Na een lange dag met veel zittend werk ga ik richting de sportschool. Heerlijk even bewegen! \

18.30 uur

Thuis spring ik onder de douche, bereid ik het avondeten en check ik mijn e-mail.

20.00 uur

In mijn eigen praktijk ga ik aan de slag met een cliënt. Een jongen wil leertechnieken aanleren, zoals snellezen, geheugentechnieken, mindmappen en het leren plannen van huiswerk en toetsen.

21.00 uur

Eindelijk is de lange, maar leuke werkdag achter de rug. Na wat huishoudelijke klusjes is het tijd voor ontspanning met een goed boek.