Zuurstof is nodig om uw lichaam goed te laten werken. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat uw hersenen, hart en spieren goed kunnen werken. Bij het inademen komt zuurstof via uw longen in het bloed. Het bloed vervoert de zuurstof door uw lichaam.
De behandeling
Waarom Optiflow zuurstoftherapie?
Bij een ziekte aan uw longen kan het zuurstofgehalte in het bloed lager zijn dan normaal. Daardoor kunt u zich erg benauwd voelen. Het is belangrijk dat het zuurstofgehalte in uw bloed wordt hersteld. Daarom heeft de specialist besloten om u zuurstof te geven met behulp van een Optiflow.
Wat is Optiflow zuurstoftherapie
Optiflow is een apparaat dat een grote hoeveelheid lucht (hoge flow) kan geven, waardoor zuurstof beter in uw longen aankomt. De extra zuurstof krijgt u via een neusbril. Deze zit met een kort uiteinde (ongeveer 1 cm) in uw neus en moet u tijdens de therapie altijd inhouden. Via de neusbril blaast de Optiflow verwarmde, vochtige en zuurstofrijke lucht in uw neus wat zorgt dat de slijmvliezen niet uitdrogen. Het is belangrijk dat u zoveel mogelijk door de neus ademhaalt met de mond gesloten. In het begin is het even wennen, maar op deze manier komt de meeste zuurstof in uw longen. Het is gewoon mogelijk om met de Optiflow aan te eten en drinken, praten is ook mogelijk, maar kan erg vermoeiend zijn.
Tijdens het gebruik van de Optiflow zal de verpleegkundige het zuurstofgehalte (saturatie) in uw bloed meten met een clipje om uw vinger of aan uw oor. Omdat een grote hoeveelheid aan zuurstof door de slang en het neusbrilletje wordt geblazen, kan dit veel geluid maken. Dit hoort bij de behandeling en kan geen kwaad. Wanneer het beter met u gaat wordt de zuurstoftherapie in kleine stapjes afgebouwd.
Waar vindt de behandeling plaats?
De behandeling kan gewoon plaatsvinden op de patiëntenkamer. Meestal ligt u in bed, maar als u goed op de behandeling reageert, mag u ook op een stoel zitten. Let u wel op dat u niet op de snoertjes gaat staan en de stekker van de Optiflow in het stopcontact laat.
Mag u bezoek ontvangen?
U mag, als u zich niet te veel vermoeit, tijdens de geldende bezoektijden iemand ontvangen.
Brand voorkomen!
Omdat u zuurstof krijgt toegediend bestaat er een sterk verhoogd gevaar voor brand en/of (ernstige) brandwonden.
Wij verzoeken u daarom onze veiligheidsvoorschriften goed op te volgen. Door de zuurstof behandeling die u krijgt, zit in de lucht die u uitademt meer zuurstof dan normaal in uw uitademingslucht. Hierdoor wordt de lucht in de kamer zuurstofrijker. Er is dus meer zuurstof aanwezig dan normaal. Zuurstof kan zich gaan ophopen rondom het gezicht en in open materialen zoals kleding, gordijnen en/of beddengoed. Zuurstof kan zelf niet branden, maar zorgt er wel voor dat andere materialen zeer hevig kunnen branden. Het vormt een reactie met andere materialen.
Let u daarom op onderstaande punten
- Elektrische apparaten: laad elektrische apparaten niet op in of op uw bed, zoals bijvoorbeeld uw mobiele telefoon. Gebruik géén föhn of elektrisch scheerapparaat in verband met het gevaar van elektrische vonkjes. Wilt u toch gebruik maken van elektrische apparaten bespreekt u dit dan met uw verpleegkundige.
- Olie, vet, alcohol, spuitbus: voorkom dat vet, olie of (hand)alcohol aan het neusbrilletje of de apparatuur komt (bv: vaseline, boter, handalcohol, crèmes en of lotions). Heeft u bijvoorbeeld last van droge lippen of mond dan mag u alleen de blauwe labello gebruiken.
- Gebruik geen spuitbus deodorant, maar bv een roller. Deze producten kunnen namelijk door contact met zuivere zuurstof spontaan ontbranden!
- Niet roken: los van het brandgevaar is Adrz een rookvrij ziekenhuis.
Contact
Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen of ontstaan er na de behandeling onverhoopt problemen waarover u zich zorgen maakt, dan kunt u bellen naar poli Longgeneeskunde via de receptie van het ziekenhuis via 088 125 00 00.
Als u de afdeling niet kunt bereiken, kunt u bellen naar de Receptie van Adrz via 088 125 00 00.
Wilt u een afspraak maken, annuleren of verzetten? Neem dan contact op via het contactformulier. Deze wordt vaak dezelfde werkdag nog in behandeling genomen. U kunt op werkdagen tussen 8.00 uur en 13.00 uur ook telefonisch contact opnemen met de Afspraakcentrale via 088 125 00 00, kies in het keuzemenu voor optie 1.