Nieuw! Luister nu aflevering 4: Zorg voor kanker van onze podcastserie Zorgopname!

FAQ archief titel

FAQ archief introductie

Ik kan mijn afspraak niet online inplannen op Mijn Adrz.

Niet alle afspraken kunt u zelf online maken. Op dit moment doen de poli Dermatologie en Gynaecologie voor een aantal van hun afspraken mee aan de proef voor online inplannen.

Bij een verwijzing staat in uw verwijsbrief of uw afspraak online inplanbaar is. U heeft hier 3 dagen de tijd voor. Heeft u te lang gewacht met uw afspraak online te plannen, dan plant een medewerker van de Afspraakcentrale van Adrz een afspraak voor u in. Zij nemen dan telefonisch of per post contact met u op.

Bij een vervolgafspraak vertelt de zorgverlener als u deze online kunt inplannen. U kunt deze vervolgafspraak inplannen als deze zichtbaar wordt in Mijn Adrz. Dit gebeurt ongeveer 11 weken voordat u moet terugkomen bij de arts. De in te plannen vervolgafspraak blijft zichtbaar totdat u of de Afspraakcentrale de afspraak heeft ingepland.

Hoeveel tijd heb ik om een vervolgafspraak in te plannen?

De in te plannen vervolgafspraak wordt ongeveer 11 weken voordat u moet terugkomen bij de arts, zichtbaar in Mijn Adrz. De in te plannen vervolgafspraak blijft zichtbaar totdat u of de Afspraakcentrale de afspraak heeft ingepland. De vervolgafspraak kunt u op Mijn adrz vinden onder ‘Agenda’ > ‘Afspraken op de wachtlijst’.

Heeft u vanaf 8 weken voordat u moet terugkomen bij uw zorgverlener uw afspraak nog niet online gemaakt? Dan plant een medewerker van de Afspraakcentrale van Adrz een afspraak voor u in en neemt contact met u op. Dit kan telefonisch of per post zijn.

Hoeveel tijd heb ik om een verwijzing online inplannen?

De verwijzing die u online kunt inplannen vindt u onder het kopje ‘Agenda’ > ‘Verwijzingen’. U heeft 3 dagen de tijd om uw verwijzing online in te plannen. Als u te lang hebt gewacht met uw afspraak online te plannen, dan ziet u deze niet meer in Mijn Adrz. Dan plant een medewerker van de Afspraakcentrale de afspraak voor u in en neemt contact met u op. Dit kan telefonisch of per post zijn.

Hoe zie ik welke afspraken ik heb gemaakt?

Alle gemaakte afspraken zijn zichtbaar in Mijn Adrz bij ‘Agenda’ > ‘Afspraken’.

Ik kan of wil mijn afspraak niet online inplannen via Mijn Adrz.

U kunt dan altijd contact opnemen met de Afspraakcentrale van Adrz. Deze is bereikbaar via 088 125 00 00 (bereikbaar op werkdagen van 8.00-13.00 uur). De medewerkers van de Afspraakcentrale kunnen de afspraak voor u inplannen.

Heeft u 3 werkdagen na het krijgen van uw verwijzing uw afspraak nog niet online gemaakt op mijn Adrz? Dan plant een medewerker van de Afspraakcentrale van Adrz de afspraak voor u in en neemt contact met u op. Dit kan telefonisch of per post zijn.

Bij een vervolgafspraak neemt de Afspraakcentrale contact met u op als u 8 weken voordat u moet terugkomen bij uw zorgverlener de afspraak nog niet online heeft gemaakt. Dit kan telefonisch of per post zijn.

Welke afspraken kan ik online maken op Mijn Adrz?

In uw verwijsbrief staat of u de afspraak zelf online kunt maken op Mijn Adrz. U kunt geen afspraak inplannen zonder een verwijzing. De in te plannen afspraak staat voor u klaar in Mijn Adrz.

Bij een vervolgafspraak vertelt de zorgverlener als u deze online kunt inplannen. U kunt deze vervolgafspraak inplannen als deze zichtbaar wordt in Mijn Adrz. Dit gebeurt ongeveer 11 weken voordat u moet terugkomen bij de arts.

Staat er geen datum of tijdstip van uw voorkeur tussen? Of staat de afspraak die u wilt inplannen niet in dit overzicht? Dan is het (nog) niet mogelijk om deze afspraak online te maken. Neem dan contact op met de Afspraakcentrale van Adrz. Deze is bereikbaar via 088 125 00 00 (bereikbaar op werkdagen van 8.00-13.00 uur).

Heeft u een tolk nodig? Neem dan contact op met de Afspraakcentrale van Adrz en plan met hen de afspraak in. Dan kan Adrz tijdig een tolk voor u regelen.

Welke zorgverzekeraars hebben een contract afgesloten met Adrz?

Verzekering voor zorg in 2024

Veel mensen wisselen van zorgverzekering aan het einde van het jaar. Ook bij een wisseling bent u dan vaak in 2024 nog verzekerd voor zorg in Adrz. In het overzicht op deze pagina vindt u alle zorgverzekeraars waar Adrz voor 2024 afspraken mee heeft gemaakt, of waar Adrz nog mee in gesprek is.

Vrijwel alle zorgverzekeraars hebben een contract afgesloten met Adrz voor het vergoeden van ontvangen zorg. In veel gevallen vergoedt uw zorgverzekeraar de kosten volledig, op uw eigen risico na. In sommige gevallen dient u de kosten, of een deel daarvan, zelf te betalen. Controleer daarom altijd goed bij uw zorgverzekeraar welke verzekering u heeft en welke zorg wel en niet wordt vergoed.

Heeft u vragen over uw verzekering? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Deze heeft de laatste informatie over uw verzekering.

Op dit moment zijn er 2 zorgverzekeraars die voor hun budgetpolissen geen contract hebben afgesloten met Adrz. Het gaat daarbij om:

  • Selectieve polissen van Zilveren Kruis. Spoedpatiënten en jongeren jonger dan <18 jaar worden gewoon vergoed volgens de reguliere naturapolis.
  • Selectieve inkoop basisverzekering Natura Select van Caresq. Planbare zorg wordt niet vergoed.

Heeft u een van de bovenstaande polissen afgesloten? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar voor u een afspraak bij ons maakt.

Wat zijn de voordelen van stoppen met roken?

Stoppen met roken voor een geplande operatie vermindert de kans op wondinfecties en zorgt voor sneller herstel. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat de longfunctie minder snel achteruit gaat als u stopt met roken. Maar voor mensen zonder gezondheidsproblemen loont stoppen met roken ook. De kans op onder andere een hartaanval en longkanker daalt sterk. Als u stopt met roken, gebeurt het volgende in uw lichaam:

  • 20 minuten: de bloeddruk en polsslag worden weer normaal.
  • 8 uur: de nicotine- en koolmonoxideconcentratie in het bloed zijn gehalveerd. Het zuurstofniveau wordt weer normaal.
  • 24 uur: er is geen koolmonoxide meer aanwezig in het lichaam. De longen beginnen slijm en ander rookafval uit te stoten.
  • 48 uur: er is geen nicotine meer aanwezig in het lichaam. Het smaak- en reukvermogen verbeteren sterk.
  • 72 uur: ademhalen gaat makkelijker.
  • 2 tot 12 weken: de bloedcirculatie verbetert.
  • 3 tot 9 maanden: hoesten, piepende ademhaling en ademhalingsproblemen verbeteren, omdat de longfunctie met tien procent toeneemt.
  • 5 jaar: het risico op een hartaanval daalt met ongeveer de helft.
  • 10 jaar: het risico op longkanker daalt tot de helft. Het risico van een hartaanval daalt tot hetzelfde niveau als van iemand die nooit heeft gerookt.

Biedt Adrz hulp bij stoppen met roken?

Ja, Adrz biedt hulp bij het stoppen met roken. In onze folder over Stoppen met roken vindt u meer informatie over de mogelijkheden die we bieden bij Adrz.

Wat kan ik doen om te stoppen met roken?

Er zijn verschillende mogelijkheden die kunnen helpen bij het minder roken of stoppen:

  • Vraag hulp aan uw huisarts. Die kan u doorverwijzen naar verschillende instanties.
  • Verschillende zorgverzekeraars vergoeden hulp bij het stoppen met roken. Kijk voor de voorwaarden en de vergoeding eens op uw polis. Let op: een vergoeding is alleen mogelijk in combinatie met begeleiding door een coach uit het Kwaliteitsregister Stoppen Met Roken (SMR).
  • SineFuma biedt programma’s om te stoppen met roken. Kijk voor meer informatie op Sinefuma.com.
  • Het programma Rookvrij! Ook jij? biedt groepscursussen om te helpen stoppen met roken. Op Rookvrijookjij.nl vindt u meer informatie.

In onze eigen folder over Stoppen met roken vindt u meer informatie over de mogelijkheden die we bieden bij Adrz.

Vanaf wanneer mag je in en om Adrz niet meer roken?

Vanaf 31 mei 2022 mag je in Adrz en op het buitenterrein niet meer roken.

Voor welke tabakswaar geldt het rookverbond?

Vanaf 31 mei 2022 mag je in en om Adrz geen gebruik meer maken van alle traditionele tabakswaar, elektronische sigaretten, waterpijpen, kruidensigaretten en nicotinevrije tabakswaar.

Voor wie geldt het rookverbod?

Het rookverbod geldt voor iedereen die naar Adrz komt: medewerkers, medisch specialisten, patiënten, bezoekers, vrijwilligers, leveranciers, enzovoort.

Waarom mag je in en om Adrz niet meer roken?

Als ziekenhuis hebben we een voorbeeldfunctie op het gebied van gezondheid. Daarom willen we iedereen die hier komt een rookvrije omgeving bieden: medewerkers, medisch specialisten, patiënten, bezoekers, vrijwilligers, enzovoort. Per 31 mei 2022 mag daarom niet meer worden gerookt op de buitenterreinen van alle locaties van Adrz. In onze locaties mag roken al een tijd niet meer, dit blijft natuurlijk zo.

Is een PGO gratis?

Het uitwisselen van medische gegevens in een PGO is gratis. Voor aanvullende functies kan een PGO-aanbieder een (klein) bedrag vragen. Bijvoorbeeld voor een medicijnwekker. Of voedingsadvies. Dit staat altijd aangegeven. 

Wat is het verschil tussen een PGO en MijnAdrz

Een PGO is een omgeving van jou zélf. Hier kun je naar eigen wens de gegevens van zorgverleners eenvoudig verzamelen. Je krijgt zo meer grip op jouw eigen gezondheidsgegevens.

  • In een PGO kun je jouw gegevens verzamelen van meerdere zorgverleners, zoals van je fysiotherapeut, je apotheker of je huisarts. In MijnAdrz staan alleen jouw gegevens van Adrz.
  • Je kunt zelf je eigen PGO kiezen. MijnAdrz is het patiëntenportaal dat MijnAdrz beschikbaar stelt om met jou als patiënt informatie uit te wisselen. Je PGO vervangt niet het medisch dossier, of MijnAdrz.
  • Je kunt aan je PGO zelf informatie toevoegen, zoals je gewicht of je hartslag. Maar ook de brieven en mailwisselingen met je arts. In MijnAdrz staat alleen informatie die in je patiëntendossier van Adrz staat.
  • In een PGO kunnen dus gegevens uit verschillende bronnen naast mekaar worden gezet (bv. uitslagen van verschillende laboratoria). Voor MijnAdrz is Adrz de enige bron.
  • In jouw PGO bepaal jij zelf op welk moment je (nieuwe) gegevens over je gezondheid ophaalt. In MijnAdrz toont Adrz je altijd de nieuwste informatie.

Is een PGO iets voor mij?

Iedereen die ouder is dan 16 jaar kan een PGO kiezen en een account aanmaken. Wil je graag een overzicht van alle medische gegevens bij elkaar? Of meet je gegevens over je gezondheid en wil je deze op een plek verzamelen? Dan is een PGO misschien handig voor jou.

Wat zijn de voordelen van een PGO?

  • Door de informatie die in jouw PGO staat, kun je je beter voorbereiden op een bezoek aan de (huis)arts. 
  • Je kunt uitslagen en afspraken nog eens teruglezen op een moment dat jou uitkomt. 
  • Wanneer je van arts wisselt, dan heb je nog steeds toegang tot al jouw gegevens.
  • Steeds meer zorgverleners kunnen veilig via MedMij verbinden met PGO’s. Hierdoor kun je steeds meer verschillende medische gegevens in jouw PGO verzamelen en inzien.

Waarom is een PGO handig?

In een PGO staan je gezondheidsgegevens op één plek. Dat geeft overzicht.

In een PGO kun je jouw medische gegevens verzamelen en inzien. Jouw medische gegevens staan in de computer van verschillende zorgverleners, zoals de huisarts, het ziekenhuis of een therapeut. In een PGO kan jij zelf een kopie van deze gegevens verzamelen.

Vaak kan je in een PGO de gegevens ook aanvullen met eigen metingen. Bijvoorbeeld door het invoeren van je gewicht of bloeddruk. En sommige PGO’s kunnen verbinden met een gezondheidsapp, een slim horloge of stappenteller.

Hoe werken de aanmeldzuilen? (Vlissingen)

Met dit ticket neemt u plaats in de centrale hal. Houd goed zicht op de schermen die hier hangen. Zodra uw nummer op dit scherm verschijnt, ziet u in welke wachtruimte u wordt verwacht. Volg de bewegwijzering naar deze wachtruimte.

Aangekomen in de wachtruimte scant u uw ticket bij het daarvoor bestemde paaltje. De arts of verpleegkundige weet nu dat u in de wachtruimte zit. Neem plaats in de wachtruimte en houd ook hier weer zicht op het scherm. Zodra u aan de beurt bent, verschijnt het nummer van uw ticket en het kamernummer waar de arts of verpleegkundige u verwacht voor uw afspraak.

Wat gebeurt er als u te laat komt bij uw afspraak? (Vlissingen)

Als u meer dan tien minuten te laat ben voor uw afspraak, dan geeft de aanmeldzuil dit aan. De receptie helpt u graag verder.

Welke gegevens controleert de aanmeldzuil (Vlissingen)?

  • Uw geregistreerde gegevens
  • Afspraak-/opnamegegevens

Vaccineren bij zwangerschap

Zwangere vrouwen krijgen het advies om zich te  laten vaccineren tegen het coronavirus met de mRNA vaccins van Pfizer en Moderna. Dat geldt voor alle zwangere vrouwen: vrouwen met onderliggende ziekten (zoals diabetes of hart- en longziekten) en ook voor gezonde zwangere vrouwen. Als je zwanger bent heb je namelijk meer risico om ernstig ziek te worden van COVID-19, en kunnen complicaties optreden. Vaccinatie is veilig en effectief, ook in de zwangerschap.

Kijk op RIVM.nl voor meer informatie

Kom ik in aanmerking voor een derde COVID-19-vaccinatie?

Het RIVM heeft een aantal risicogroepen gedefinieerd die in aanmerking komen voor een derde COVID-19-vaccinatie.

Indien u volgens de richtlijnen van de RIVM in aanmerking komt voor een derde COVID-19-vaccinatie krijgt u vanuit uw behandelend arts/ziekenhuis een brief, waarmee u een afspraak kunt maken voor deze vaccinatie. Op dit moment zijn de artsen druk bezig de patiënten te selecteren. U krijgt een brief indien u in aanmerking komt. U kunt ook zelf kijken op site van het RIVM, de patiëntengroepen die in aanmerking komen voor een derde vaccinatie staan op de site vermeld.

Wanneer mag ik weer fietsen?

Gedurende het herstel wordt u begeleid door uw fysiotherapeut. Hij of zij laat u op een hometrainer oefenen om de spieren rondom uw heup weer sterk te maken. Het fietsen op een normale fiets en deelnemen aan het verkeer vereisen een aantal zaken: uw vertrouwen om weer veilig te kunnen deelnemen aan het verkeer en het veilig op en af te kunnenstappen zonder daarbij schade aan u zelf en uw nieuwe heup op te lopen. Mocht u, na overleg met uw fysiotherapeut, aan deze voorwaarden voldoen dan wensen wij u nog vele plezierige fietskilometers.

Hoe lang moet ik bloedverdunners gebruiken?

Gedurende vier weken krijgt u spuitjes (Fraxiparine®) tegen trombose (opstopping van een bloedvat in uw lichaam, zoals trombosebeen of longembolie). Wanneer u vanwege medische redenen Sintrom (acenocoumarol) of fenprocoumon (Marcoumar) gebruikt, is Fraxiparine alleen kortdurend nodig. De trombosedienst regelt dit verder met u. Dit geldt ook voor NOAC’s (nieuwe orale anticoagulantia).

Hoe lang heb ik pijnmedicatie nodig?

Het is niet ongebruikelijk om gedurende enkele weken pijnstillers te gebruiken. In eerste instantie is het vaak noodzakelijk om morfine(achtige) tabletten in te nemen. Na een maand hebben de meeste mensen genoeg aan paracetamol met zo nodig een ontstekingsremmer. Volg de adviezen die u van uw orthopeed meekrijgt.