FAQ archief titel

FAQ archief introductie

Wanneer mag de wond nat worden, zoals tijdens douchen?

U mag in principe twee tot drie dagen na de operatie weer douchen op voorwaarde dat de wond droog is. Laat de pleister, als deze goed vastzit en niet verzadigd is, wel zitten tijdens het douchen. Als de wond toch nat wordt, laat deze dan drogen aan de lucht. Het is niet toegestaan een bad te nemen in de eerste veertien dagen. Eerst moet de wond goed genezen zijn (zonder lekkage).

Is de wond compleet genezen dan mag de heup ondergedompeld worden. Dit is vaak drie tot vier dagen na het verwijderen van de hechtingen

Welke activiteiten zijn toegestaan na de operatie?

U kunt de meeste activiteiten hervatten zo gauw u denkt dit aan te kunnen en in overleg met uw fysiotherapeut. Sommige activiteiten dragen bij aan het herstel van uw heup, bijvoorbeeld zwemmen en fietsen. Hardlopen en springen, zoals bij tennis, voetbal, volleybal en squash, zijn activiteiten waarbij uw heupen veel klappen/schokken te verduren krijgen. Het advies is deze activiteiten niet (meer) te doen. Het is en blijft een kunstgewricht. Ook al heeft u misschien geen pijn meer bij het uitvoeren van eerdergenoemde activiteiten er bestaat een risico dat dit kan leiden tot schade van de prothese met gevolgen voor de langere termijn. U kunt uw prothese vergelijken met een auto: rijdt u regelmatig 200 km/u dan slijt de motor eerder waardoor u vroegtijdig in aanmerking komt voor een revisie(herstel) operatie. Houdt u zich aan de adviessnelheid dan slijt de motor minder snel en kunt u langer genieten van uw prothese.

Wanneer kan ik weer autorijden/reizen/werken?

Autorijden

Zodra u niet meer afhankelijk bent van verdovende medicijnen (morfineachtige pijnstillers) en voldoende controle heeft over uw geopereerde been mag u weer autorijden. Dit is meestal het geval als u zonder hulpmiddelen een trap op en af kunt lopen. Het blijft uw eigen verantwoordelijkheid.

Reizen

U mag reizen zo gauw u denkt dit aan te kunnen. Het is aanbevolen om minimaal één keer per uur te rekken of te lopen tijdens lange reizen. Dit is belangrijk om de kans op trombose te verkleinen.

Werken

Dit hangt af van uw beroep. Doet u veel/weinig fysiek werk, heeft u de mogelijkheid tot afwisselen met zitten en lopen. Uw bedrijfsarts besluit dit doorgaans samen met u. Over het algemeen kunt u na ongeveer vier weken weer aan het werk indien u vooral zittend werk doet. Als u intensiever werk doet kan het tot drie maanden duren voordat u weer volledig inzetbaar bent. Bij sommige mensen kan het korter maar ook langer duren

Bent u gebruiker van Philips Dreamstation 1 CPAP-apparatuur?

Als het goed is heeft u van leverancier Philips een bericht ontvangen over het gebruik van de Dreamstation 1 en de mogelijke gezondheidsrisico’s. Bent u patiënt bij Adrz Slaapcentrum/Longpoli en gebruikt u dit apparaat thuis? Dan heeft u hier vast vragen over. Op deze pagina geven we u de meest actuele informatie die bij ons bekend is.

Update veiligheidsmelding van Philips: vrijdag 3 september – 16.00 uur

Philips heeft bekend gemaakt dat zij verwachten per eind september in Nederland te starten met het reparatie- en vervangingsprogramma van de betrokken DreamStation 1 van het eerder aangekondigde veiligheidsbericht. Philips verwacht dit programma binnen ongeveer 12 maanden af te ronden.

Zodra de reparatiesets of vervangende producten daadwerkelijk beschikbaar zijn, kunnen Mediq, de andere CPAP-leveranciers en artsen/ziekenhuizen samen met Philips het reparatie- en vervangingsprogramma gaan plannen. Het zal helaas nog wel enige tijd duren voordat we alle reparatiesets en producten van Philips hebben ontvangen, alles hebben ingepland en u kunnen informeren wanneer uw apparaat gerepareerd of vervangen gaat worden.

Blijf op de hoogte via deze website. U hoeft uw apparaat niet te registreren op de website van Philips. Mediq heeft dit al voor u gedaan.

Update: dinsdag 20 juli – 18.00 uur

In navolging op onze eerdere berichten houden we u op de hoogte van de ontwikkelingen rond de veiligheidsmelding die Philips heeft afgegeven op bepaalde slaap- en beademingsapparaten.

Nieuwe informatie over de veiligheidsmelding

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft de informatie ontvangen op basis waarvan Philips de veiligheidsmelding heeft uitgestuurd. Als antwoord hierop hebben zij een reactie gegeven en een advies op gesteld. Deze informatie delen we graag met u:

  • Er zijn geen meldingen van gezondheidseffecten binnen Europa gedaan.
  • Er zijn geen acute risico’s op gezondheidsschade vastgesteld.
  • Er wordt nader onderzoek ingesteld om eventuele schadelijke langetermijneffecten vast te stellen.
  • De uitkomsten van dit onderzoek en informatie van Philips over de termijn van reparatie/vervanging worden in de komende maanden verwacht.
  • Uit alle op dit moment beschikbare gegevens tezamen blijkt geen veiligheidsrisico dat significant opweegt tegen de medische risico’s die aan de orde zouden zijn bij het stoppen van het gebruik van deze apparatuur. De algemene aanbeveling is daarom zowel voor wat betreft de beademingstoestellen, als voor de apneu-slaapondersteuningsapparatuur, de therapie voort te zetten.

Lees hier het volledige document van de Inspectie Gezondheidzorg en Jeugd.

Wat betekent dit voor u?

Het actieplan op basis waarvan reparatie of vervanging van uw apparaat plaats zal vinden, zal helaas nog enige tijd op zich laten wachten. Intussen hebben we alle Philips-apparaten die via ons geleverd zijn en onder deze veiligheidsmelding vallen bij Philips geregistreerd. Dit betekent dat alle Philips apparaten die via Mediq en Vivisol zijn geleverd en die onder deze veiligheidsmelding vallen, voor eventuele reparatie of vervanging worden ingepland. Hiervoor hoeft u niets te doen.

Versoepeling criteria gebruik Dreamstation 1

De richtlijnen van de Nederlandse Longartsenvereniging wanneer u de Dreamstation 1 kunt blijven gebruiken zijn aangepast. Als u snel klachten krijgt wanneer stopt met de Dreamstation 1, kunt u het apparaat blijven gebruiken. Lees hier het volledige advies.

We houden u op de hoogte

Nieuwe informatie plaatsen we op onze website. Houd Mediq.nl/meldingphilips en Vivisol.nl  in de gaten voor de meest recente informatie over de veiligheidsmelding van Philips.

Wanneer moet u langs de receptie?

Bezoekers kunnen terecht bij de receptie. Voor overige vragen en spoed helpt de receptie u graag verder.

Wat gebeurt er als u geen geldig legitimatiebewijs heeft van uw kind onder de 12 jaar?

Wanneer u geen geldig legitimatiebewijs heeft, verwijzen wij u door naar de receptie.

Heeft uw kind onder de 12 jaar ook een legitimatiebewijs nodig?

Ja, de overheid heeft bepaald dat kinderen een eigen legitimatiebewijs nodig hebben voor zorg. Lees meer op de pagina van de Rijksoverheid.

Kunt u zich legitimeren met een verlopen legitimatiebewijs?

Nee, u kunt zich alleen legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Als u geen geldig legitimatiebewijs heeft, wordt u verwezen naar de receptie. Daar helpen wij u graag verder.

Wat is een geldig legitimatiebewijs?

Een geldig legitimatiebewijs is een paspoort, een rijbewijs en een identiteitskaart die niet is verlopen.

Is er hulp aanwezig?

In de centrale hal bij de aanmeldzuilen staan vrijwilligers. Indien u dit wenst, bieden zij u hulp bij het aanmelden. Ook kunt u terecht bij de receptie.

Wat gebeurt er als u te laat komt bij uw afspraak?

Als u meer dan tien minuten te laat ben voor uw afspraak, dan geeft de aanmeldzuil aan dat er geen afspraken gevonden zijn. De receptie helpt u graag verder.

Wat staat er op het dagticket?

  • Datum en tijd van uw afspra(a)k(en)/opname
  • Looproute

Welke gegevens controleert de aanmeldzuil?

  • Geldigheid van uw legitimatiebewijs
  • Uw geregistreerde gegevens
  • Indien geen foto in het systeem aanwezig is, wordt gevraagd de foto over te nemen van uw legitimatiebewijs
  • Afspraak-/opnamegegevens worden getoond

Voor welke afdelingen moet u zich aanmelden bij een aanmeldzuil?

Als u zich niet moet aanmelden, staat dit in uw afspraak-/opnamebrief.

Hebben alle locaties van Adrz een aanmeldzuil?

In Adrz Goes en Vlissingen kunt u zich aanmelden via een aanmeldzuil en in Zierikzee meldt u zich aan bij de receptie.

Kunnen mensen in een rolstoel de aanmeldzuilen gebruiken?

Ja, ook vanuit een rolstoel is de aanmeldzuil goed bereikbaar en leesbaar.

Hoe werken de aanmeldzuilen?

U meldt zich aan met een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). Indien nodig kunt u uw gegevens wijzigen. De polikliniek of opname-afdeling ziet ook dat u zich heeft aanmeld. Na aanmelding op de zuil krijgt u een dagticket met daarop uw afspraakgegevens en te volgen looproute.

Waarom werkt Adrz met aanmeldzuilen?

Door de aanmeldzuilen wordt de doorstroming van patiënten verbetert. Bij binnenkomst hoeft u zich niet meer aan te melden bij de receptie, maar u kunt zich aanmelden bij een zuil.

Waar staan deze aanmeldzuilen?

De aanmeldzuilen bevinden zich in de centrale hal.

Wat is een aanmeldzuil?

Met de aanmeldzuil kunt u zich bij binnenkomst van Adrz digitaal aanmelden voor uw afspraak of opname.

Wat zijn de kosten voor een consult op afstand, zoals een telefonisch consult?

Consulten op afstand – zoals telefonische consulten, consulten via beeldbellen en consulten per brief of e-mail – worden op dezelfde wijze in rekening gebracht als reguliere consulten in het ziekenhuis. Dat betekent dat de kosten van een consult op afstand dus vaak hetzelfde zullen zijn als de kosten van een consult waarbij u naar het ziekenhuis moet komen.

Hoe draag ik veilig een mondneusmasker?

Bekijk dit filmpje  over hoe u een mondneusmasker moet opzetten en wanneer u een mondneusmasker moet vervangen.

Waar moet ik het mondneusmasker dragen?

In belang van alle patiënten, bezoekers en zorgmedewerkers en vrijwilligers, verzoeken we patiënten die een afspraak hebben, begeleiders en bezoekers een medisch mondneusmasker te dragen. Binnen locaties van Adrz blijft het dragen van een medisch mondneusmasker overal verplicht, omdat het houden van afstand van 1,5 meter op veel plaatsen in het ziekenhuis niet mogelijk is.

Wat voor mondneusmasker moet ik dragen?

Het mondneusmasker moet een medisch mondneusmasker zijn. Een stoffen mondneusmasker is niet toegestaan. We vragen u zelf voor dit mondneusmasker te zorgen.

Moet mijn kind een mondneusmasker op?

Kinderen onder 13 jaar hoeven geen mondneusmasker te dragen in Adrz, tenzij het kind klachten heeft die overeenkomen met COVID-19-klachten.

Ben ik verplicht om een mondneusmasker te dragen in Adrz?

In belang van alle patiënten, bezoekers en zorgmedewerkers en vrijwilligers, verzoeken we patiënten die een afspraak hebben, begeleiders en bezoekers een medisch mondneusmasker te dragen. In de wachtruimtes geldt een maximum aantal personen. Dit geldt voor iedereen vanaf 13 jaar, patiënten, begeleiders, bezoekers en medewerkers. U mag uw eigen medisch mondneusmasker meebrengen. Een stoffen mondneusmasker is niet toegestaan.

Kan ik samen met mijn arts mijn dossier doornemen?

Als u samen met uw arts uw medisch dossier wilt doornemen, dan kunt u dit tijdens uw afspraak met uw arts kenbaar maken.