Nieuw! Luister nu aflevering 4: Zorg voor kanker van onze podcastserie Zorgopname!

FAQ archief titel

FAQ archief introductie

Wat heb ik nodig om in te loggen op Mijn Adrz?

U kunt via DigiD inloggen op Mijn Adrz. Dit gaat via uw DigiD-wachtwoord in combinatie met sms-controle. Alle informatie over inloggen met DigiD vindt u bij de veelgestelde vragen op de website van DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag uw DigiD dan aan.

Ik heb problemen met inloggen op Mijn Adrz, wat kan ik doen?

Informatie over mogelijke problemen bij het inloggen vindt u op de website van DigiD. Komt u er niet uit? Dan kunt u contact opnemen met ons Bureau Patiënten Registratie via telefoonnummer 088 125 51 10 (bereikbaar op werkdagen van 11.00-16.00 uur). Veel van uw vragen kan Bureau Patiënten Registratie direct beantwoorden, maar sommige vragen hebben wat tijd nodig. Het kan daarom zijn dat het even duurt voor u antwoord krijgt.

Ik heb wel DigiD, maar niet met sms-verificatie. Kan ik toch inloggen op Mijn Adrz?

Nee, zonder sms-verificatie kunt u niet inloggen op Mijn Adrz. U kunt sms-verificatie instellen via de website van DigiD.

Hoe kan ik inloggen op Mijn Adrz?

  • Klik op de knop ‘Mijn Adrz’ bovenin het scherm
  • Klik op ‘Inloggen’
  • U komt op de website van DigiD
  • Klik op ‘Inloggen’
  • Kies voor inloggen met sms-controle of inloggen met de DigiDapp
  • U heeft nu toegang tot Mijn Adrz

Meer informatie over inloggen met DigiD vindt u op de website van DigiD. Inloggen via DigiD kan alleen met een sms-verificatie. Maakt u hier nog geen gebruik van, dan kunt u de sms-verificatie instellen via DigiD.

Wanneer kan ik inloggen op Mijn Adrz?

U kunt altijd en overal inloggen op Mijn Adrz. Wel moet uw legitimatiebewijs zijn gecontroleerd en geregistreerd bij Adrz. Ook moet u een DigiD hebben met sms-verificatie.

Wat heb ik nodig om Mijn Adrz te gebruiken?

  • Een computer of tablet met internetfunctie
  • Een DigiD met sms-functie
  • Een mobiele telefoon

Wat is Mijn Adrz?

Mijn Adrz is het patiëntenportaal van Adrz. Een patiëntenportaal is een beveiligde digitale omgeving waarop u kunt inloggen om uw medische gegevens in te zien. Het gaat dan om uw medische gegevens die bij Adrz bekend zijn.

Bij wie kan ik terecht voor vragen over de behandeling?

Tijdens uw eerste bezoek heeft u een gesprek gehad met uw casemanager. Dit is uw aanspreekpunt voor het volledige behandeltraject. De casemanager is er voor al uw vragen over het behandeltraject

Ik heb klachten na de Gastroscopie

Complicaties na een gastroscopie komen zelden voor. Mocht u toch klachten ervaren, kunt u bellen naar 088 125 00 00 en vragen naar de poli MDL (maag-darm-lever).

Buiten kantoortijden kunt u vragen naar de spoedeisende hulp.

Mijn kind is ziek, kan de operatie doorgaan?

Bij koorts (temperatuur boven de 38.5 ˚C), braken en/of diarree vragen wij u om contact op te nemen met de polikliniek via 088 125 00 00.

De oordruppels lopen bij het druppelen weer uit het oor, werken ze voldoende?

Ja, u kunt de oordruppels gewoon blijven nemen. Door de druppels zal het oorsmeer verzachten en zullen de druppels hun werking doen.

Is verergering van de keelpijn normaal na een operatie van de keelamandelen?

Ja, dit komt vaker voor. Om de pijn tegen te gaan kunt u paracetamol en ibuprofen gebruiken en veel drinken. Van paracetamol mag u per dag 4 keer 1000 mg innemen en van ibuprofen drie maal per dag 400 mg.

Wat is uvulo-palato-pharyngo-plastiek (UPPP)?

Uvulo-palato-pharyngo-plastiek (UPPP) is een uitgebreide operatie om snurken of slaapapneu te verhelpen.

In onze folder over UPPP vindt u meer informatie over deze behandeling.

Wat is benigne paroxysmale positieduizeligheid (BPPD)?

Bij benigne paroxysmale positieduizeligheid (BPPD) zweven losse brokstukjes in de halfcirkelvormige kanalen van het evenwichtsorgaan. Normaal zitten deze brokstukjes (kristallen) goed vast op haarcellen in het kanalensysteem, maar soms raakt er eentje los. Doordat de kristallen zwaarder zijn dan het water in de kanalen, kan het voorkomen dat de inhoud bij bewegingen van het hoofd langer doordraait dan normaal. Bijvoorbeeld bij naar boven of naar beneden kijken. Hierdoor ontstaat het na-effect dat als draaiduizeligheid wordt ervaren.

Wanneer kan ik weer werken of naar school na een operatie?

Het verschilt per operatie en per persoon wanneer u weer kunt werken of naar school kunt na een operatie. Over het algemeen geldt dat u dit zelf het beste aanvoelt. Twijfelt u? Dan kunt het aan uw arts vragen.

Mag ik zwemmen als ik oorpijn heb?

Bij oorpijn raden wij zwemmen af.

Mag ik zwemmen of douchen met een loopoor?

Met een loopoor mag u niet zwemmen. Dit geldt voor zowel kinderen als volwassenen. Douchen mag alleen als het oor is afgedekt met een oordopje. Dit kunt u halen bij een drogist of apotheek.

Wanneer mag mijn kind weer zwemmen na het plaatsen van buisjes in de oren?

Na 2 weken mag uw kind weer zwemmen, maar liever nog niet in chloorwater (zoals in zwembaden). Zout water is geen probleem. Uw kind mag eventueel ook duiken of onder water zwem­men, tenzij dit pijnklachten geeft. Het gebruik van oordopjes bij het zwemmen is niet nodig.

Meer informatie vindt u in de folder Trommelvliesbuisjes bij kinderen.

Wat moet ik doen als ik blijf bloeden na een operatie?

Als het bloeden niet stopt, belt u de receptie van het ziekenhuis op telefoonnummer 088 125 00 00.

Hoe spoel ik mijn neus met een zoutoplossing?

Alle informatie over het spoelen van de neus met een zoutoplossing, vindt u in onze folder Neusspoelen met een zoutoplossing.

Wat moet ik doen als ik nabloed na een operatie aan mijn keelamandelen (tonsillectomie)?

Bij een nabloeding adviseren wij u om onmiddellijk het ziekenhuis te bellen via 088 125 00 00.

Welke pijnstillers mag ik gebruiken na een operatie aan mijn keelamandelen (tonsillectomie)?

Volwassenen (18+) adviseren wij op vaste tijden gelijktijdig paracetamol en ibuprofen in te nemen. Van paracetamol mag u per dag in totaal 4 keer 1000 milligram (mg) innemen en van ibuprofen 4 keer 400 mg. We raden hierbij de volgende tijden aan:

8.00 uur

  • 1000 mg paracetamol (2 tabletten van 500 mg)
  • 400 mg ibuprofen

12.00 uur

  • 1000 mg paracetamol (2 tabletten van 500 mg)
  • 400 mg ibuprofen

18.00 uur

  • 1000 mg paracetamol (2 tabletten van 500mg)
  • 400 mg ibuprofen

22.00 uur

  • 1000 mg paracetamol (2 tabletten van 500mg)
  • 400 mg ibuprofen

Wordt de pijn minder? Dan kunt u proberen te stoppen met ibuprofen. We adviseren wel om de paracetamol op de vaste tijden te blijven gebruiken tot u pijnvrij bent.

Informatie over het verwijderen van neus- en keelamandelen bij een volwassene vindt u in onze folder.

Hoe is de declaratiecode opgebouwd?

De eerste twee cijfers van de declaratiecode geven weer of de zorg onder de basisverzekering valt, en of er sprake is van een wettelijk tarief of een tarief waar ziekenhuis en verzekeraar over onderhandeld hebben. Deze staat voor het segment wat van toepassing is. Bij ongeveer 30% van de ziekenhuisbehandelingen wordt de prijs jaarlijks vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Dit deel van de zorg heet A-segment. In het tarievenoverzicht zijn deze te herkennen aan declaratiecodes die beginnen met 14 of 16. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit.

Voor de overige 70% procent gelden tarieven die jaarlijks worden afgesproken tussen het ziekenhuis en de zorgverzekeraars onderling. Dit deel heet het B-segment. Deze prijzen zijn te herkennen aan declaratiecodes beginnend met 15 of 17.

Kijk voor meer informatie over DBC’s bij DBC-systematiek.

Waarom is een behandeling in het ziekenhuis zo duur?

Ziekenhuizen brengen zogenoemde DBC-zorgproducten in rekening. De prijs van dit zorgproduct is een gemiddelde van alle zorgkosten voor een bepaalde behandeling. Het tarief is dus geen optelsom van de daadwerkelijk door u gemaakte kosten, maar is gebaseerd op het gemiddelde van alle kosten van alle patiënten die voor dezelfde/soortgelijke behandeling naar het ziekenhuis zijn geweest. Het maakt daarbij dan niet uit of er bij u bijvoorbeeld één of vijf scans zijn gemaakt. De zwaarte van de behandeling telt wel mee bij het tot stand komen van de prijs. Zo maakt het uit of u overnacht in het ziekenhuis of meteen naar huis kan.

Waarom ontvang ik een factuur terwijl ik zelf met de behandeling ben gestopt?

U betaalt voor de onderzoeken en/of behandelingen die u tot nu toe heeft gehad naar aanleiding van uw gezondheidsklachten.

Wat is de startdatum of uitvoerdatum van een DBC-zorgproduct?

De begindatum van een diagnosebehandelcombinatie-zorgproduct (DBC-zorgproduct) is meestal de eerste afspraak die u heeft in het ziekenhuis. Dit kan een afspraak zijn op de polikliniek, maar kan ook een laboratoriumonderzoek zijn dat aangevraagd is door uw huisarts of een (dag)opname in het ziekenhuis. Neem contact op met de afdeling facturatie indien u wilt weten wat de startdatum van uw DBC is.

Ik verander van zorgverzekering, wanneer gaat dit in?

Indien u verandert bent van zorgverzekering (bijvoorbeeld om een behandeling vergoed te krijgen) is het van belang om de startdatum van uw diagnosebehandelcombinatie (DBC) na te gaan. Deze is namelijk leidend voor op welke zorgverzekering aanspraak wordt gemaakt. Ligt de startdatum bijvoorbeeld in 2016 en is uw nieuwe polis in 2017 in werking getreden? Dan gelden uw polisvoorwaarden uit 2016, ondanks dat de daadwerkelijke behandeling in 2017 plaatsvond.