Nieuw! Luister nu aflevering 4: Zorg voor kanker van onze podcastserie Zorgopname!

FAQ archief titel

FAQ archief introductie

Wat moet ik doen als ik niet meer weet wanneer mijn afspraak is?

Via patiënten portaal Mijn Adrz kunt u al uw afspraken inzien. Het patiënten portaal is te bezoeken via Mijn.adrz.nl. U
kunt ook contact opnemen met de Afspraakcentrale: 088 125 00 00.

Hoe verzet ik mijn afspraak bij de diabetesverpleegkundige?

U kunt uw afspraak bij de diabetesverpleegkundige verplaatsen via de Afspraakcentrale van Adrz. Wanneer u onverwachts niet naar het ziekenhuis kunt komen, kunt u ook via de Afspraakcentrale uw afspraak annuleren of er een telefonische afspraak van maken.

De Afspraakcentrale is bereikbaar via telefoonnummer 088 125 00 00.

Waar kan ik een nieuwe bloedglucosemeter of insulinepen bestellen?

U kunt bij uw groothandel een nieuwe bloedglucosemeter en- of insulinepen bestellen wanneer deze defect is. Indien u door omstandigheden geen insuline tot uw beschikking heeft of een defecte insulinepen, ga dan naar de dichtstbijzijnde apotheek.

Hoe bereid ik me voor op een afspraak bij de diabetesverpleegkundige?

U kunt zich voorbereiden op uw afspraak bij de diabetesverpleegkundige door:

  • Vragen die u heeft op te schrijven.
  • Indien mogelijk een aantal bloedglucose dag curven te maken en deze mee te nemen.
  • Indien van toepassing uw insulinepompgegevens voor de afspraak uit te lezen.
  • Indien van toepassing de gegevens van uw sensor mee te nemen of uw reader of de sensor of reader te koppelen, zodat deze samen met u tijdens uw bezoek kunnen worden ingezien.
  • Indien van toepassing uw bloedglucosemeter en insulinepen mee te nemen naar uw afspraak.

Wat moet ik doen bij een hypo?

Bij een hypoglykemie of hypo is de gemeten bloedsuikerwaarde lager dan 4,0 mmol/l. Het is belangrijk de hypo snel en op de goede manier op te vangen. Hoe langer de hypo duurt, hoe groter de kans dat er snel weer een nieuwe hypo ontstaat. Is de gemeten bloedsuikerwaarde 4,0 mmol/l of lager, doe dan het volgende:

  1. Neem 5-6 tabletten dextro energy, of 1 glas limonadesiroop (30 ml siroop, de rest water) of een zakje hypofit. Eet de eerste 15 minuten tijdens de hypo-opvang niets; eten vertraagt de opname van de dextro.
  2. Ga even rustig zitten.
  3. Meet na 20 minuten opnieuw de bloedsuikerwaarde. Is deze nog steeds lager dan 4,0 mmol/l? Dan herhaalt u punt 1.
  4. Als de eerstvolgende maaltijd langer dan een uur op zich laat wachten, is het raadzaam om extra langzaam werkende koolhydraten te nemen bijvoorbeeld een boterham of een plakje ontbijtkoek.

Wat moet ik doen in geval van nood?

Levensbedreigende situatie

Bij een levensbedreigende situatie belt u 112.

Dringende hulpvraag

Bij een dringende hulpvraag die niet levensbedreigend is, kunt u ons bellen tijdens het hierboven genoemde telefonisch spreekuur.

Technisch probleem insulinepomp

Bij een technisch probleem met uw insulinepomp neemt u contact op met uw leverancier.

Defecte sensor

Bij problemen met uw sensor of een defecte sensor neemt u contact op de leverancier. In de tussentijd controleert u uw bloedglucosewaarden met een vingerprik. Indien u gebruik maakt van een Free Style Libre Sensor kunt u de reader gebruiken als glucosemeter met de bijgeleverde test strips.

Hoge bloedglucosewaarden

Heeft u diabetes type 1, een insulinepomp en hoge bloedglucosewaarden ondanks een correctie? Plaats dan eerst een nieuwe infusie set en vervang het insulinereservoir in de pomp. Helpt dit niet, dan neemt u contact met ons op via 088 125 00 00. U wordt dan doorverbonden met de Diabetespoli of – buiten kantoortijden – met de dienstdoende internist. Als u gaat braken, moet u direct contact opnemen met de Diabetespoli via het algemene telefoonnummer van Adrz: 088 125 00 00.

Wanneer wordt mijn e-mail beantwoord?

Wij streven ernaar om uw e-mail binnen één week te beantwoorden. Wanneer uw vraag niet kan wachten adviseren wij u telefonisch contact op te nemen via het telefonisch spreekuur 088 125 46 95.

Welke gegevens moet ik vermelden in een e-mail?

Als u een e-mail naar de Diabetespoli verstuurt, vragen wij u om het volgende te vermelden:

  • Uw naam
  • Uw geboortedatum
  • Uw vraag

E-mails zonder persoonsgegevens kunnen wij helaas niet in behandeling nemen.

Wanneer kan ik de Diabetespoli bereiken?

U kunt de Diabetespoli telefonisch bereiken elke werkdag tussen 9.00 en 10.00 uur (telefoonnummer 088 125 46 95).

U kunt onder vermelding van uw naam, geboortedatum ook altijd mailen naar diabetespoli@adrz.nl.

Hoe en wanneer kan ik de Diabetespoli bereiken?

U kunt de Diabetespoli bereiken via het telefonisch spreekuur van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 10.00 uur op telefoonnummer 088 125 46 95. U krijgt dan een diabetesverpleegkundige aan de lijn. U kunt onder vermelding van uw naam, geboortedatum ook altijd mailen naar diabetespoli@adrz.nl.

Ik heb een medische vraag, aan wie kan ik die stellen?

Medische vragen kunt u tijdens uw volgende afspraak stellen aan uw specialist, huisarts of andere behandelaar.

Hoe doet de patiëntveiligheidscommissie onderzoek?

Bij elk onderzoek stelt de patiëntveiligheidscommissie een nieuwe onderzoekscommissie samen. Hierin zitten altijd mensen met kennis over de betreffende behandeling of aandoening. De onderzoekscommissie kan bijvoorbeeld bestaan uit medisch specialisten, verpleegkundigen of andere medewerkers. Ook vraagt de commissie soms een deskundige van buiten het ziekenhuis om advies. Vanzelfsprekend kunnen medewerkers die direct betrokken waren bij de mogelijke calamiteit geen lid zijn van de onderzoekscommissie.

Wie zitten er in de patiëntveiligheidscommissie?

Bij elk onderzoek stelt de patiëntveiligheidscommissie een nieuwe onderzoekscommissie samen. Hierin zitten altijd mensen met kennis over de betreffende behandeling of aandoening. De onderzoekscommissie kan bijvoorbeeld bestaan uit medisch specialisten, verpleegkundigen of andere medewerkers. Ook vraagt de commissie soms een deskundige van buiten het ziekenhuis om advies. Vanzelfsprekend kunnen medewerkers die direct betrokken waren bij de mogelijke calamiteit geen lid zijn van de onderzoekscommissie.

Wat gebeurt er na een melding bij de IGJ?

Een onderzoekscommissie verzamelt alle feiten rondom de mogelijke calamiteit. Dit doet zij door alle betrokken zorgverleners omtrent de onverwachte gebeurtenis te spreken en door het doornemen van relevante onderdelen van het patiëntendossier, zoals de medische notities, de verpleegkundige rapportage, maar ook uitslagen van verschillende diagnostische onderzoeken. De commissie bestudeert daarnaast wetten, richtlijnen, literatuur en protocollen en gaat samen met een lid van de cliëntenraad in gesprek met de patiënt en/of zijn familie. De onderzoekscommissie stuurt de bevindingen, analyse en conclusie uit het onderzoeksrapport ook aan de patiënt en/of zijn familie. Daarnaast worden de resultaten besproken met de betrokken vakgroep(en) en afdeling(en), waarbij de leidinggevenden en medisch specialisten de opdracht krijgen om de verbetermaatregelen uit te voeren. De afdeling Kwaliteit & Veiligheid van Adrz ziet hierop toe.

Wanneer meldt Adrz een calamiteit?

Wanneer in Adrz mogelijk sprake is van een calamiteit, meldt de hoofdbehandelaar dit direct bij de Raad van Bestuur. In een overleg tussen Raad van Bestuur, hoofdbehandelaar en medisch specialist patiëntveiligheid wordt beoordeeld of dit daadwerkelijk een mogelijke calamiteit betreft. Is dit het geval of bestaat hierover enigszins twijfel, dan wordt deze gebeurtenis gemeld bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) als mogelijke calamiteit. Dit hoort binnen drie werkdagen na de melding bij de Raad van Bestuur uitgevoerd te zijn.

Ons ziekenhuis meldt mogelijke calamiteiten zeer ruimhartig bij de IGJ, omdat we transparant willen zijn en willen leren en verbeteren.

Wat is een calamiteit in de zorg?

In de ‘Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg’ wordt een calamiteit omschreven als ‘een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van een cliënt of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid’. Met andere woorden: bij een calamiteit gebeurt tijdens de behandeling van de patiënt iets onverwachts, waardoor de patiënt ernstig gewond raakt, blijvend invalide wordt of zelfs overlijdt.

Kan ik de kosten van mijn behandelingen terugzien in Mijn Adrz?

Nee, op dit moment kunt u de kosten van uw behandeling in het ziekenhuis niet terugzien in Mijn Adrz. U kunt deze opvragen bij uw zorgverzekeraar.

Kan ik gegevens wijzigen in Mijn Adrz?

U kunt zelf uw telefoonnummer, e-mailadres, huisarts, tandarts en apotheek aanpassen via het tabblad ‘Mijn gegevens’. Persoonsgegevens kunt u niet wijzigen via Mijn Adrz. Dit moet u doen via uw gemeente. Daarna kunt u in Mijn Adrz de gegevens bijwerken via de knop ‘wijzigen’.

Mijn burgerservicenummer (BSN) is niet bekend bij Adrz. Wat moet ik doen?

Het ontbreken van uw BSN-nummer kan 2 oorzaken hebben:

  • U staat niet geregistreerd in de administratie van het ziekenhuis.
  • Uw gegevens zijn nog niet gecontroleerd.

U kunt het beste contact opnemen met Bureau Patiënten Registratie via telefoonnummer 088 125 51 10 (bereikbaar op werkdagen van 11.00-16.00 uur).

Met wie kan ik contact opnemen met een vraag over Mijn Adrz?

Heeft u een vraag over Mijn Adrz? Neem dan contact op met Bureau Patiënten Registratie via telefoonnummer 088 125 51 10 (bereikbaar op werkdagen van 11.00 – 16.00 uur). Veel van uw vragen kan Bureau Patiënten Registratie direct beantwoorden, maar sommige vragen hebben wat tijd nodig. Het kan daarom zijn dat het even duurt voor u antwoord krijgt.
Voor vragen over uw afspraak of medische vragen kunt u bellen met telefoonnummer 088 125 00 00 (bereikbaar op werkdagen van 8.00 – 13.00 uur).

Hoe zijn mijn gegevens beschermd in Mijn Adrz?

Adrz gebruikt DigiD als toegang om de veiligheid en vertrouwelijkheid van uw persoonsgegevens te waarborgen. Om DigiD te mogen gebruiken stelt de overheid zware beveiligingseisen.

Kan ik inloggen om een vragenlijst voor mijn partner in te vullen?

Nee, dat is niet mogelijk; uw partner moet hiervoor zelf inloggen.

Kan ik zelf een afspraak plannen in Mijn Adrz?

Bij Adrz zijn we gestart met een proef waardoor je zelf afspraken kunt maken in Mijn Adrz. Op dit moment is dat mogelijk voor een deel van de afspraken bij de poli Dermatologie en Gynaecologie. Lees hier hoe u online een afspraak maakt op Mijn Adrz.

Een afspraak plannen of wijzigen kan ook altijd via de Afspraakcentrale van Adrz. Deze is bereikbaar via 088 125 00 00 (bereikbaar op werkdagen van 8.00-13.00 uur).

Kan ik hulp krijgen bij inloggen op Mijn Adrz?

Ja, dat kan. In de centrale hal van het ziekenhuis in Goes vindt u onze digitafel. Hier staan computers waarmee u kunt inloggen op Mijn Adrz. Bij deze computers staan vrijwilligers klaar om u te helpen. U kunt met vragen ook contact met ons opnemen via telefoonnummer 088 125 51 10 (bereikbaar op werkdagen van 11.00-16.00 uur).

Hoe veilig is inloggen op Mijn Adrz?

  • Adrz gebruikt DigiD als toegang om de veiligheid en vertrouwelijkheid van uw persoonsgegevens te waarborgen. Om DigiD te mogen gebruiken stelt de overheid zware beveiligingseisen.
  • U kunt alleen bij uw persoonlijk dossier door in te loggen met uw eigen DigiD. Uw DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord die u allebei zelf kiest. Uw gebruikersnaam en wachtwoord zijn strikt persoonlijk. Bescherm deze gegevens goed en voorkom dat anderen er misbruik van kunnen maken. Niemand mag u vragen om uw gebruikersnaam, wachtwoord of activeringscode.
  • Criminelen proberen soms achter uw DigiD te komen. Zij sturen e-mails die leiden naar valse websites van DigiD of de Belastingdienst. Klik niet op links in deze e-mails en gooi ze weg. Vul nooit uw DigiD-gegevens in als u niet zeker weet of u op de echte DigiD-inlogpagina bent. Controleer of het adres van de website begint met https.
  • Op de website van DigiD vindt u meer informatie over veilig inloggen.

Hoe log ik in als ik geen mobiele telefoon heb?

Als u geen mobiele telefoon hebt, kunt u toch gebruikmaken van de sms-functie. U wordt dan gebeld op uw vaste lijn door een geautomatiseerd systeem van de overheid. U hoort een code die u moet invoeren bij het inloggen. Op de website van DigiD leest u hoe dit werkt en hoe u dit kunt aanvragen.

Kan ik met mijn smartphone of tablet inloggen op Mijn Adrz?

Ja, u kunt met uw smartphone of tablet inloggen op Mijn Adrz.