Nieuw! Luister nu aflevering 4: Zorg voor kanker van onze podcastserie Zorgopname!

FAQ archief titel

FAQ archief introductie

Wat te doen met reumamedicatie als ik verder niet ziek ben?

Het stoppen van de medicatie voor de meeste reumapatiënten geen goede optie. Dit komt door de lange uitwasperiode van de meeste afweeronderdrukkende, ontstekingsremmende medicatie  (zoals methotrexaat, sulfasalazine en leflunomide) en biologische geneesmiddelen (zoals adalimumab, infliximab en ustekinumab). Ook ontstekingsremmende medicatie (zgn NSAID, zoals ibuprofen, naprosyne, diclofenax, etoricoxib) kunt u doorgebruiken.

De beslissing kan anders zijn bij het starten van medicatie. Deze beslissing moet per individu worden afgewogen. Twijfelt u om te starten met nieuwe medicatie? Neem dan contact op met uw specialist.

Ik wil graag een (vervolg)afspraak maken in het ziekenhuis, waarom kan dat niet bij de balie?

Eén van de extra maatregelen die we op dit moment treffen, is de bereikbaarheid van de Afspraakcentrale. U kunt voorlopig uitsluitend telefonisch (vervolg)afspraken maken. Belt u met 088 125 00 00.

Waarom mag maar er maar 1 bezoeker/begeleider bij de patiënten?

Om de kans op verdere verspreiding van virussen zo klein mogelijk te houden, is deze tijdelijke maatregel ingevoerd. Uitzonderingen kunnen alleen in overleg met de behandelend arts worden gemaakt.

Ik heb contact gehad met een persoon die besmet is met het coronavirus. Mag ik het ziekenhuis bezoeken?

Om de risico’s in het ziekenhuis zo klein mogelijk te houden, mag u het ziekenhuis niet betreden.

Waar vind ik meer informatie over het coronavirus?

Alle algemene en meest recente informatie over het coronavirus vindt u op de website van het RIVM. De overheid heeft daarnaast een landelijk informatienummer geopend voor vragen over het virus: 0800 1351.

Hoe raakt iemand besmet met het coronavirus?

Het virus zit in de luchtwegen en verspreidt zich via druppeltjes door niezen of hoesten. De druppeltjes kunnen ook via de handen op voorwerpen komen, zoals een deurklink, stoel of telefoon. Als iemand anders hetzelfde voorwerp aanraakt, kan hij of zij hierdoor het virus krijgen.

Wanneer moet ik telefonisch contact opnemen met de huisarts?

U kunt telefonisch contact opnemen met uw huisarts als u: koorts (hoger dan 38 graden) heeft met luchtwegklachten (hoesten, neusverkoudheid, keelpijn of longontsteking); of de afgelopen twee weken contact heeft gehad met een patiënt met het nieuwe coronavirus. De huisarts overlegt met de GGD of onderzoek naar het coronavirus nodig is.

Ik ben verkouden. Kan ik het nieuwe coronavirus hebben?

Hoewel klein, is er de kans dat mensen in Nederland met een verkoudheid of longklachten besmet zijn met het nieuwe coronavirus. De kans is echter groter dat het een ‘gewone’ griep is of een ander verkoudheidsvirus.

Bent u in een gebied geweest waar het coronavirus zeker is en heeft u klachten? Kom dan niet naar het ziekenhuis. Neem dan eerst contact op met uw huisarts of de GGD. Bekijk hier het actuele overzicht van de verspreiding.

Wat kan ik zelf doen om verspreiding en besmetting te voorkomen?

De belangrijkste maatregelen om verspreiding te voorkomen, zijn eenvoudig. Let hier daarom goed op:

  • Blijf thuis
  • Houd minimaal 1,5 meter afstand van andere mensen
  • Was de handen regelmatig, kijk hier voor een goede instructie
  • Hoest en nies in de binnenkant van de elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi die direct na gebruik weg en was dan de handen
  • Vermijd contact met het eigen gezicht

Ik heb een afspraak in het ziekenhuis en ik heb gezondheidsklachten (koorts, hoesten/ niezen, neusverkouden). Mag ik naar het ziekenhuis komen?

Als u griepklachten (koorts, hoesten/ niezen, neusverkouden) heeft, vragen we u (voor zover dat mogelijk is) uw afspraak om te zetten naar een telefonisch consult. Het gaat dan om afspraken met medisch specialisten en verpleegkundig specialisten. Onderzoeken, röntgenfoto’s, bloedafname etc. die geen spoed hebben, kunnen worden verzet. U kunt hiervoor bellen naar de Afspraakcentrale via 088 125 00 00.

Gaat mijn operatie in Adrz nog door?

Vanaf 27 oktober 2020 voeren we in Adrz minder geplande operaties uit. Voor acute en medisch urgente operaties wordt altijd ruimte vrijgehouden. Adrz kijkt bij het uitstellen van de operaties goed naar de soort ingreep en de situatie van de patiënt. Voor acute en medisch urgente operaties wordt altijd ruimte vrijgehouden. Het ziekenhuis neemt zelf contact op met patiënten die later worden geholpen. Het is dus niet nodig om Adrz zelf te bellen. Afspraken op de verschillende poliklinieken, voor onderzoeken en behandelingen gaan voorlopig gewoon door.

Gaat mijn afspraak in Adrz nog door?

Het specialisme waarmee u de afspraak heeft, neemt vooraf contact met u op om te bespreken hoe uw afspraak zal verlopen (gaat de afspraak door, kan deze telefonisch plaatsvinden, komt u naar het ziekenhuis). Heeft u een dag voor uw afspraak nog niets gehoord? Dan kunt u zelf contact opnemen met de Afspraakcentrale. Dit kan via telefoonnummer 088 125 00 00.

Welke browser is nodig voor Mijn Adrz?

Het is niet veilig om met een te oude browser in te loggen in Mijn Adrz. Daarom is dat ook niet mogelijk. Met de laatste of één na laatste browserversies van Chrome, Firefox, Edge, Internet Explorer en Safari is het gebruik van Mijn Adrz veilig en heeft u de beste gebruikerservaring.

Hoe ver gaat de informatie in Mijn Adrz terug?

De medische informatie die u ziet in Mijn Adrz gaat terug tot ten minste 1 juli 2018. Het kan zijn dat er ook oudere informatie zichtbaar is.

Welke gegevens ziet de huisarts uit Mijn Adrz?

Indien u Adrz toestemming heeft gegeven voor het uitwisselen van uw medische gegevens, is alle medische informatie in Mijn Adrz ook bij uw huisarts bekend.

Hoe kan ik een herhaalrecept aanvragen via Mijn Adrz?

Het aanvragen van een herhaalrecept kan enkel wanneer uw medisch specialist dit heeft goedgekeurd. U ontvangt per e-mail bericht dat het herhaalrecept voor u klaarstaat. Via het tabblad e-consult op Mijn Adrz vraagt u het herhaalrecept aan.

Waar vind ik op Mijn Adrz de medische vragenlijst die ik moet invullen?

Zodra in Mijn Adrz een digitale medische vragenlijst voor u gereed staat, ontvangt u hiervan bericht per e-mail. Voor het invullen van de vragenlijst logt u in op Mijn Adrz. Onder het tabblad ‘Vragenlijsten’ ziet u de vragenlijst gereed staan.

Hoe kan ik een e-consult met een medisch specialist aanvragen via Mijn Adrz?

De medisch specialist geeft aan of een e-consult mogelijk is in uw situatie. Het e-consult start u via het tabblad ‘E-consult’ in Mijn Adrz.

Er staat informatie in Mijn Adrz die niet van mij is, wat kan ik doen?

Wij verzoeken u vriendelijk dit te melden bij het Centraal punt Medische Dossiers via e-mailadres adrz.cmd@adrz.nl of via telefoonnummer 06 129 342 43 (op maandag, dinsdag en donderdag bereikbaar van 9.00-12.00 uur). Indien het hier gaat over gevoelige informatie van een andere patiënt, maken wij melding van dit datalek door Adrz bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Kan ik de medische informatie laten wijzigen in Mijn Adrz?

Nee, dat kan niet. Voor het wijzigen van informatie in Mijn Adrz kunt u contact opnemen met het Centraal punt Medische Dossiers via e-mailadres adrz.cmd@adrz.nl of via telefoonnummer 06 129 342 43 (op maandag, dinsdag en donderdag bereikbaar van 9.00-12.00 uur). De mailbox elke werkdag uitgelezen en ook zo snel mogelijk beantwoord.

Kan ik een contactpersoon of tijdelijk adres toevoegen in Mijn Adrz?

Nee, het toevoegen van een contactpersoon of tijdelijk adres kan enkel via Bureau Patiënten Registratie. Bureau Patiënten Registratie is bereikbaar op werkdagen van 11.00-16.00 uur via telefoonnummer 088 125 51 10.

Zijn foto’s van röntgenonderzoek ook zichtbaar in Mijn Adrz?

Nee, beelden van röntgenonderzoeken worden niet getoond. U kunt wel het verslag bekijken dat van de foto is gemaakt. Indien u een kopie wilt van een röntgenonderzoek, zoals een röntgenfoto, CT-scan of MRI, dan kunt u deze rechtstreeks opvragen bij de afdeling Radiologie. Gegevens vanaf 2005 krijgt u mee op cd-rom. U kunt hiervoor naar de afdeling Radiologie in het ziekenhuis in Goes of Vlissingen komen of contact opnemen met deze afdeling via  088 125 43 60.

Van welke onderzoeken kan ik de uitslagen inzien via Mijn Adrz?

In Mijn Adrz vindt u uitslagen van onderzoeken die zijn uitgevoerd door het laboratorium. Die uitslagen vindt u onder het tabblad ‘Dossier’ en dan onder ‘Uitslagen’. Uitslagen worden zodra ze beschikbaar zijn na het onderzoek weergegeven.

Wanneer zijn de uitslagen van onderzoeken zichtbaar in Mijn Adrz?

Zodra de uitslagen de beschikbaar zijn, worden deze na het onderzoek weergegeven in Mijn Adrz via het tabblad ‘Dossier’. Wilt u de uitslagen liever horen van uw arts? Wacht dan tot na uw volgende afspraak met het bekijken ervan. Uw arts kan u tijdens uw afspraak precies vertellen wat de uitslagen betekenen.

Moet ik laxeren voor de operatie?

Dit is afhankelijk van het type operatie.

Mijn machtiging voor mijn hulpmiddelen is niet toereikend, wat nu?

Als u meer hulpmiddelen (test strips, lancetten, etc.) nodig heeft dan waar u recht op heeft, dan kan uw groothandel u vragen om contact op te nemen met uw diabetesverpleegkundige om dit te bespreken. Uw diabetesverpleegkundige beoordeelt of het verhogen van uw machtiging noodzakelijk is en past in dat geval uw machtiging aan.

Waar kan ik een nieuw laboratoriumformulier halen?

Als u uw laboratoriumformulier kwijt bent, kunt u een nieuw formulier halen op de polikliniek Interne Geneeskunde. Dit kan op de dag dat u bloed wilt laten afnemen.