Maja van Belzen

23 jaar geleden begon Maja van Belzen als voedingsassistente bij Adrz. Inmiddels werkt ze op de KNO-afdeling en is ze daarnaast coördinator van de vrijwilligers in Goes. Over het werk van de vrijwilligers kan Maja enthousiast vertellen: ‘Hun inzet in in Adrz vind ik enorm bijzonder. Je ziet dat ze dag in dag uit energie halen uit het helpen van mensen die dat nodig hebben.’

Een luisterend oor

De vrijwilligers van Adrz bieden patiënten en bezoekers een luisterend oor en tonen begrip voor hun situatie. In totaal zijn er ongeveer 100 vrijwilligers, verdeeld over de locaties Goes en Vlissingen. ‘In de centrale hal staan ze al klaar en wijzen ze de patiënten en bezoekers de weg’, vertelt Maja. ‘In Vlissingen staan ze ook klaar bij het aanmeldzuil. Daarnaast helpen de vrijwilligers mee op de spoedeisende hulp, de verpleegafdeling en in de huiskamer. Ik vind het heel bijzonder dat zo veel mensen ons willen helpen’, zegt Maja.

Aan spoedeisende hulp tot huiskamer

Het vrijwilligerswerk in het ziekenhuis is heel afwisselend. Maja: ‘Op de Spoedeisende Hulp is bijvoorbeeld het geruststellen van de patiënt heel belangrijk. Patiënten zijn hier vaak onzeker, want er komt veel op ze af. Het kan dan prettig zijn als er iemand voor hen is die naar hun zorgen luistert, ze geruststelt en eventueel een kopje koffie haalt.’ Heel anders is de sfeer in de huiskamers van Adrz. Hier kunnen patiënten en bezoekers juist even ontspannen. ‘Met gevoel voor humor, gezelligheid en sfeer, helpen de vrijwilligers de patiënt tot rust te komen. Ook helpen ze patiënten bij het lezen van een krantje, doen ze een spelletje mee en helpen ze bij de lunch.’

Bijzondere dingen

Als vrijwilliger in het ziekenhuis maak je soms bijzondere dingen mee. Of juist heel grappige. Maja vertelt:

Een heer op leeftijd meldt zich bij de aanmeldzuilen. Het verbouwde ziekenhuis, het aanmeldsysteem, alles is nieuw voor hem. Ik help bij het aanmelden en alles loopt voorspoedig. Terwijl we wachten op zijn afspraaknummer, leg ik uit wat het vervolg is, dat de wachtruimtes Zeeuwse namen hebben, hoe het scannen van het afsprakenbonnetje gaat, etc. Het afspraaknummer verschijnt op het scherm en ik zie dat meneer naar wachtruimte ‘Tholen’ moet. Met mijn uitleg over de wachtruimtes met Zeeuwse namen nog in gedachten, zeg ik dat hij naar Tholen moet voor zijn afspraak. De man kijkt een ogenblik totaal verloren en zegt dan: ‘naar Tholen? Ja maar… ik ben net hier!’ Gelukkig sta je als gastvrouw in de modus van service en gedienstigheid, anders had ik zeker moeten lachen. Nu kon ik meneer geruststellen en hem vertellen dat ik de wachtruimte Tholen bedoelde. Hij haalde opgelucht adem en ging op pad. Naar Tholen.

Ook vrijwilliger worden?

Bent u enthousiast om ook vrijwilliger te worden in het ziekenhuis? Dan nodigen wij u van harte uit om zich aan te melden bij Maja van Belzen via facilitair.gastendienst@adrz.nl.

Een luisterend oor

De vrijwilligers van het ADRZ bieden patiënten en bezoekers een luisterend oor en tonen begrip voor hun situatie. In totaal zijn er ongeveer 100 vrijwilligers, verdeeld over de locaties Goes en Vlissingen. ‘In de centrale hal staan ze al klaar en wijzen ze de patiënten en bezoekers de weg’, vertelt Maja. ‘In Vlissingen staan ze ook klaar bij het aanmeldzuil. Daarnaast helpen de vrijwilligers mee op de spoedeisende hulp, de verpleegafdeling en in de huiskamer. Ik vind het heel bijzonder dat zo veel mensen ons willen helpen’, zegt Maja.

Aan spoedeisende hulp tot huiskamer

Het vrijwilligerswerk in het ziekenhuis is heel afwisselend. Maja: ‘Op de Spoedeisende Hulp (SEH) is bijvoorbeeld het geruststellen van de patiënt heel belangrijk. Patiënten zijn hier vaak onzeker, want er komt veel op ze af. Het kan dan prettig zijn als er iemand voor hen is die naar hun zorgen luistert, ze geruststelt en eventueel een kopje koffie haalt.’ Heel anders is de sfeer in de huiskamers van het ADRZ. Hier kunnen patiënten en bezoekers juist even ontspannen. ‘Met gevoel voor humor, gezelligheid en sfeer, helpen de vrijwilligers de patiënt tot rust te komen. Ook helpen ze patiënten bij het lezen van een krantje, doen ze een spelletje mee en helpen ze bij de lunch.’

Bijzonder dingen

Als vrijwilliger in het ziekenhuis maak je soms bijzondere dingen mee. Of juist heel grappige. Maja vertelt:

Een heer op leeftijd meldt zich bij de aanmeldzuilen. Het verbouwde ziekenhuis, het aanmeldsysteem, alles is nieuw voor hem. Ik help bij het aanmelden en alles loopt voorspoedig. Terwijl we wachten op zijn afspraaknummer, leg ik uit wat het vervolg is, dat de wachtruimtes Zeeuwse namen hebben, hoe het scannen van het afsprakenbonnetje gaat, etc. Het afspraaknummer verschijnt op het scherm en ik zie dat meneer naar wachtruimte ‘Tholen’ moet. Met mijn uitleg over de wachtruimtes met Zeeuwse namen nog in gedachten, zeg ik dat hij naar Tholen moet voor zijn afspraak. De man kijkt een ogenblik totaal verloren en zegt dan: ‘naar Tholen? Ja maar… ik ben net hier!’ Gelukkig sta je als gastvrouw in de modus van service en gedienstigheid, anders had ik zeker moeten lachen. Nu kon ik meneer geruststellen en hem vertellen dat ik de wachtruimte Tholen bedoelde. Hij haalde opgelucht adem en ging op pad. Naar Tholen.

Ook vrijwilliger worden?

Bent u enthousiast om ook vrijwilliger te worden in het ziekenhuis? Dan nodigen wij u van harte uit om zich aan te melden bij Maja van Belzen via facilitair.gastendienst@adrz.nl.