Adrz

Even weg van de SEH, met een VR-bril op je hoofd

Een bezoek aan de Spoedeisende Hulp (SEH) is voor kinderen en soms ook voor volwassenen spannend. Om die ervaring wat prettiger te maken, introduceert Adrz in Goes interactieve VR-brillen.

Met een virtual reality-bril op hun hoofd stappen patiënten even in een compleet andere wereld. Ze duiken de zee in en zwemmen tussen de dolfijnen, wandelen door een rustgevend bos of spelen een vrolijk en meeslepend spelletje. Juist dat laatste maakt de VR-bril extra aantrekkelijk. Het zorgt voor afleiding, ontspanning en plezier. Precies wat patiënten kunnen gebruiken tijdens een beangstigende of pijnlijke behandeling of onderzoek.

De VR-bril is een waardevolle uitbreiding op het arsenaal aan middelen dat we al inzetten om patiënten op hun gemak te stellen. Denk aan de verdovende zalf, beeldprojectie op het plafond en de zoemende Buzzy. Net als deze hulpmiddelen helpt VR om pijn, angst en stress te verminderen. We zetten de bril in bij behandelingen zoals het zetten van een infuus, hechtingen of bloedafname.

Virtual reality heeft een bewezen effect op het brein: het deel dat pijnprikkels registreert, wordt minder actief. Soms is zelfs minder medicatie nodig.

Bij Adrz zijn inmiddels de eerste medewerkers getraind in het gebruik van de VR-brillen. Adrz volgt daarmee het voorbeeld van onder meer Erasmus MC, waar interactieve VR al succesvol wordt ingezet in de zorg. De focus ligt nu op kinderen, maar de mogelijkheden voor bredere inzet bij volwassenen worden meegenomen in de toekomst.