Adrz

Palliatieve zorg

Als u niet meer beter wordt en uw levensverwachting beperkt is (korter dan drie maanden), kijken we samen met u en uw naasten welke zorg het beste bij uw situatie past. U kunt kiezen voor zorg in een hospice, een palliatieve unit of thuis.

Hospice

Een hospice is een kleinschalige zorginstelling met een huiselijke sfeer. Hier krijgt u zorg en ondersteuning in de laatste levensfase.

  • Uw huisarts blijft verantwoordelijk voor uw medische zorg.
  • Voor verblijf in een hospice kunnen eigen kosten gelden.

Palliatieve unit in een verpleeghuis

Een palliatieve unit is een speciale afdeling in een verpleeghuis waar 24 uur per dag zorg beschikbaar is.

  • De specialist ouderengeneeskunde neemt de zorg van uw huisarts over.
  • De kosten voor verblijf in een palliatieve unit worden vergoed vanuit de basisverzekering.

Palliatieve thuiszorg

Als u ervoor kiest om thuis te blijven in uw laatste levensfase, kunt u ondersteuning krijgen van uw naasten en professionele zorgverleners.

  • Uw familie en vrienden kunnen helpen met dagelijkse dingen, zoals aankleden, douchen en het huishouden. Dit heet mantelzorg. Voor meer informatie zie ook Mantelzorg
  • Om uw mantelzorger te ontlasten of als er extra zorg nodig is, kan professionele palliatieve zorg thuis worden geregeld. Voor meer informatie, zie ook Palliatieve zorg thuis

 

Langdurig verblijf in een zorginstelling

Soms is terugkeer naar huis niet mogelijk en is een permanent verblijf in een verpleeghuis nodig.

  • Indicatie: Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) beoordeelt of u in aanmerking komt voor een WLZ-indicatie (Wet Langdurige Zorg).
  • Plaatsing Wij proberen zoveel mogelijk rekening te houden met uw voorkeur voor een zorglocatie. Als daar op het moment van uw ontslag geen plek is, wordt u op de wachtlijst geplaatst. Ter overbrugging wordt er een andere tijdelijke beschikbare locatie voor u geregeld (overbruggingszorg). Het is belangrijk dat u de juiste zorg op tijd krijgt, in het ziekenhuis blijven is geen optie.
  • Kosten: U betaalt een inkomensafhankelijke bijdrage. Op de website van het CAK kunt u deze berekenen.

Woonde u voor uw opname in Adrz al in een verpleeghuis of verzorgingshuis? Dan gaat u daar na uw ontslag naar terug.

Buurtzorgpension

Een Buurtzorgpension is een zorgpension, ook wel zorghotel genoemd, voor tijdelijke verpleging en verzorging. U kunt in het Buurtzorgpension verblijven als u zorg nodig heeft.

U regelt en betaalt het verblijf en de zorg in een zorghotel in principe zelf. Het is mogelijk dat uw zorgverzekeraar (een deel van) de kosten vergoedt. Informeer hiernaar bij uw eigen zorgverzekeraar en bij het Buurtzorgpension. Het doel is dat u na een kort verblijf in het Buurtzorgpension weer naar huis gaat.

Zie voor meer informatie: buurtzorgpension.nl

 

Kort verblijf in een zorginstelling

U kunt gebruik maken van herstelzorg wanneer u na uw opname om een medische reden tijdelijk zorg nodig heeft, die niet thuis geboden kan worden. We noemen dit eerstelijnsverblijf(ELV)-zorg.

  • ELV zorg is een tijdelijke opname in een verpleeg- of verzorgingshuis, gericht op herstel en terugkeer naar uw thuissituatie
  • ELV-zorg wordt volledig vergoed vanuit de basisverzekering, u hoeft geen eigen bijdrage te betalen. Wel wordt er een aanspraak gedaan op uw eigen risico.

Revalideren

Soms heeft u na uw opname revalidatie nodig voordat u naar huis kunt. Er zijn twee soorten:

Geriatrische Revalidatiezorg (GRZ)

Dit is kortdurende zorg voor kwetsbare patiënten met meerdere aandoeningen.

  • GRZ is een tijdelijke opname in een verpleeg- of verzorgingshuis, gericht op herstel en terugkeer naar uw thuissituatie.
  • GRZ wordt volledig vergoed vanuit de basisverzekering, u hoeft geen eigen bijdrage te betalen. Wel wordt er een aanspraak gedaan op uw eigen risico.

Medisch Specialistische Revalidatie (MSR)

Dit is een intensievere vorm van revalidatie. De revalidatiearts bepaald of u in aanmerking komt voor deze vorm van revalidatie.

Thuiszorg

U hebt al thuiszorg:

  • Heeft u voor uw opname al thuiszorg en blijft deze zorg hetzelfde? Dan kunt u of uw contactpersoon zelf contact opnemen met uw thuiszorgorganisatie om de zorg te hervatten.

Heeft u meer zorg nodig? De transferverpleegkundige vraagt dit aan bij uw thuiszorgorganisatie.

U hebt nog geen thuiszorg?

  • Is uw opname gepland (er is vooraf een opnamedatum met u afgesproken): u kunt vooraf thuiszorg aanvragen bij een organisatie in uw buurt.
  • Thuiszorg wordt volledig vergoed vanuit de basisverzekering, u hoeft geen eigen bijdrage te betalen. Wel wordt er een aanspraak gedaan op uw eigen risico.
  • Is uw opname niet gepland: U geeft uw voorkeur door voor een thuiszorgorganisatie. Uw voorkeur wordt meegenomen, maar de toewijzing is afhankelijk van de beschikbaarheid in uw woonplaats.

Tijdens uw opname

Voordat u het ziekenhuis verlaat, bespreekt de verpleegkundige met u of u nazorg nodig heeft. De transferverpleegkundige kan u helpen bij het regelen van:

  • Speciale hulpmiddelen
  • Thuiszorg
  • Een tijdelijk verblijf in een zorginstelling
  • Permanent verblijf in een zorginstelling
  • Verblijf in een hospice

Medisch specialistische revalidatie wordt geregeld door de revalidatiearts. Heeft u psychiatrische nazorg nodig? Dan wordt dit geregeld door de psychiaters van Adrz.

Zorg regelen met een persoonsgebonden budget (pgb)

U vraagt een pgb aan bij de gemeente, de zorgverzekeraar of het zorgkantoor in uw regio. Waar u een pgb aanvraagt, hangt af van de zorg die u nodig heeft. Het is belangrijk dat u eerst controleert of een pgb bij u past. Waar vraag ik een persoonsgebonden budget (pgb) aan? | Rijksoverheid.nl

Personenalarmering

Met een alarmknop kunt u in een noodgeval snel hulp inschakelen. Vraag dit op tijd aan, want de aanvraag kan enkele weken duren. Voor informatie over vergoedingen zie: Wanneer krijg ik personenalarmering voor thuis vergoed? | Rijksoverheid.nl

Maaltijd- en boodschappenservice

Kunt u tijdelijk niet koken of boodschappen doen? U kunt dan gebruik maken van:

  • Bezorgservices van supermarkten
  • Leveranciers van kant-en-klare maaltijden

Uw gemeente kan ook informatie geven over maaltijdvoorzieningen bij u in de buurt.

Medicatie

Wilt u hulp bij het uitzetten van uw medicatie dan kan uw eigen apotheek een baxterrol voor u regelen. Hiervoor heeft u een verwijzing nodig van uw huisarts. U kunt afspraken maken met uw apotheek over het ophalen of laten bezorgen van de baxterrol. De thuiszorg kan u hierin ondersteunen.

Fysiotherapie

Is na uw opname in het ziekenhuis fysiotherapie nodig? Dan kunt u een fysiopraktijk in uw eigen woonomgeving benaderen. U heeft hiervoor geen verwijzing nodig van uw behandelend arts. Bent u tijdens uw opname door de fysiotherapeut behandeld, dan dragen zij zorg voor een overdracht.

Hulpmiddelen

Heeft u thuis hulpmiddelen nodig, zoals een rollator of krukken. U kunt deze huren of kopen via:

  • Het hulpmiddelenapparaat in Adrz (Goes)
  • De thuiszorgwinkel
  • Uw apotheek

Soms is een speciaal hulpmiddel medisch noodzakelijk. In dat geval kan een transferverpleegkundige dit voor u aanvragen.

Huishoudelijke hulp

Huishoudelijke hulp valt onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Heeft u alleen hulp nodig bij het huishouden? Dan kunt u dit aanvragen bij uw gemeente.

Thuiszorg hervatten

Heeft u voor uw opname al thuiszorg en blijft deze zorg hetzelfde? Dan kunt u of uw contactpersoon zelf contact opnemen met uw thuiszorgorganisatie om de zorg te hervatten.

Hormonale aandoeningen

Op de hormonenpoli worden kinderen behandeld die stoornissen hebben in de hormoonhuishouding en de problemen die daarmee samenhangen.

Aandoeningen aan het endocrine stelsel

Kinderen op de hormonenpoli hebben aandoeningen aan het ‘endocrine stelsel’. Hieronder vallen alle klieren die hormonen afscheiden in het lichaam, zoals de schildklier, de hypofyse, de alvleesklier en de bijnieren. Deze hormonen komen via het bloed bij organen terecht en stimuleren of remmen de werking van die organen. Stoornissen in de hormoonhuishouding en de problemen die daarmee samenhangen zijn bijvoorbeeld:

  • groeistoornissen
  • puberteitsstoornissen
  • schildklierfunctiestoornissen
  • bijnierfunctiestoornissen
  • geslachtelijke ontwikkelingsstoornissen
  • botstoornissen

De hormonenpoli werkt nauw samen met het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam.

Meer informatie

Meer informatie over hormonale aandoeningen vindt u op:

Onze visie op nazorg: zorg die bij u past

Stap 1: Wat heeft u nodig?

Eerst bekijken we samen wat u nodig heeft. We kijken naar uw gezondheid en uw situatie thuis. We willen voorkomen dat u onnodige zorg krijgt, maar ook dat u niet zonder hulp komt te zitten.

Stap 2: Wat kunt u zelf of met hulp van anderen?

We kijken of u bepaalde dingen zelf kunt doen of met hulp van familie of vrienden. Zij kunnen bijvoorbeeld ondersteunen bij dagelijkse taken. Als dat nodig is, geven we hen informatie of begeleiding.

Stap 3: Kunt u nieuwe zorgvaardigheden leren?

Soms is het mogelijk om nieuwe dingen te leren, zoals omgaan met hulpmiddelen of eenvoudige zorgtaken. Dit kan u helpen om zelfstandiger te blijven.

Stap 4: Hulp van uw omgeving en technologie

Naast familie en vrienden kunnen ook buren of andere mensen in uw netwerk helpen. Daarnaast kunnen digitale hulpmiddelen, zoals zorgapps of beeldbellen met zorgverleners, ondersteuning bieden.

Vanuit Adrz worden er voor verschillende ziektebeelden bijvoorbeeld thuismonitoring ingezet. Voor meer informatie, zie Thuismonitoring – Adrz

Stap 5: Professionele zorg als het nodig is

Als bovenstaande stappen niet voldoende zijn, krijgt u professionele zorg op maat. Dit kan thuiszorg zijn, een tijdelijk verblijf in een Buurtzorgpension of revalidatiecentrum of een plek in een zorginstelling als dat nodig is.

Met deze aanpak zorgen we ervoor dat u de zorg krijgt die bij u past. Zo blijft u zo zelfstandig mogelijk en krijgt u de juiste hulp op het juiste moment.

Wat regelt Adrz met u?

Tijdens uw opname

Voordat u het ziekenhuis verlaat, bespreekt de verpleegkundige met u of u nazorg nodig heeft. De transferverpleegkundige kan u helpen bij het regelen van:

  • Speciale hulpmiddelen
  • Thuiszorg
  • Een tijdelijk verblijf in een zorginstelling
  • Permanent verblijf in een zorginstelling
  • Verblijf in een hospice

Medisch specialistische revalidatie wordt geregeld door de revalidatiearts. Heeft u psychiatrische nazorg nodig? Dan wordt dit geregeld door de psychiaters van Adrz.

Thuiszorg

U hebt al thuiszorg:

  • Heeft u voor uw opname al thuiszorg en blijft deze zorg hetzelfde? Dan kunt u of uw contactpersoon zelf contact opnemen met uw thuiszorgorganisatie om de zorg te hervatten.
  • Heeft u meer zorg nodig? De transferverpleegkundige vraagt dit aan bij uw thuiszorgorganisatie.

U hebt nog geen thuiszorg

  • Is uw opname gepland (er is vooraf een opnamedatum met u afgesproken): u kunt vooraf thuiszorg aanvragen bij een organisatie in uw buurt.
  • Thuiszorg wordt volledig vergoed vanuit de basisverzekering, u hoeft geen eigen bijdrage te betalen. Wel wordt er een aanspraak gedaan op uw eigen risico.
  • Is uw opname niet gepland: U geeft uw voorkeur door voor een thuiszorgorganisatie. Uw voorkeur wordt meegenomen, maar de toewijzing is afhankelijk van de beschikbaarheid in uw woonplaats.

Revalideren

Soms heeft u na uw opname revalidatie nodig voordat u naar huis kunt. Er zijn twee soorten:

Geriatrische Revalidatiezorg (GRZ)
Dit is kortdurende zorg voor kwetsbare patiënten met meerdere aandoeningen.

  • GRZ is een tijdelijke opname in een verpleeg- of verzorgingshuis, gericht op herstel en terugkeer naar uw thuissituatie.
  • GRZ wordt volledig vergoed vanuit de basisverzekering, u hoeft geen eigen bijdrage te betalen. Wel wordt er een aanspraak gedaan op uw eigen risico.

Medisch Specialistische Revalidatie (MSR)
Dit is een intensievere vorm van revalidatie. De revalidatiearts bepaald of u in aanmerking komt voor deze vorm van revalidatie.

Kort verblijf in een zorginstelling

U kunt gebruik maken van herstelzorg wanneer u na uw opname om een medische reden tijdelijk zorg nodig heeft, die niet thuis geboden kan worden. We noemen dit eerstelijnsverblijf(ELV)-zorg.

  • ELV zorg is een tijdelijke opname in een verpleeg- of verzorgingshuis, gericht op herstel en terugkeer naar uw thuissituatie
  • ELV-zorg wordt volledig vergoed vanuit de basisverzekering, u hoeft geen eigen bijdrage te betalen. Wel wordt er een aanspraak gedaan op uw eigen risico.

Buurtzorgpension

Een Buurtzorgpension is een zorgpension, ook wel zorghotel genoemd, voor tijdelijke verpleging en verzorging. U kunt in het Buurtzorgpension verblijven als u zorg nodig heeft.
U regelt en betaalt het verblijf en de zorg in een zorghotel in principe zelf. Het is mogelijk dat uw zorgverzekeraar (een deel van) de kosten vergoedt. Informeer hiernaar bij uw eigen zorgverzekeraar en bij het Buurtzorgpension.

Het doel is dat u na een kort verblijf in het Buurtzorgpension weer naar huis gaat. Zie voor meer informatie: buurtzorgpension.nl

Langdurig verblijf in een zorginstelling

Soms is terugkeer naar huis niet mogelijk en is een permanent verblijf in een verpleeghuis nodig.

  • Indicatie: Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) beoordeelt of u in aanmerking komt voor een WLZ-indicatie (Wet Langdurige Zorg).
  • Plaatsing Wij proberen zoveel mogelijk rekening te houden met uw voorkeur voor een zorglocatie. Als daar op het moment van uw ontslag geen plek is, wordt u op de wachtlijst geplaatst. Ter overbrugging wordt er een andere tijdelijke beschikbare locatie voor u geregeld (overbruggingszorg). Het is belangrijk dat u de juiste zorg op tijd krijgt, in het ziekenhuis blijven is geen optie.
  • Kosten: U betaalt een inkomensafhankelijke bijdrage. Op de website van het CAK kunt u deze berekenen.

Woonde u voor uw opname in Adrz al in een verpleeghuis of verzorgingshuis? Dan gaat u daar na uw ontslag naar terug.

Palliatieve zorg

Als u niet meer beter wordt en uw levensverwachting beperkt is (korter dan drie maanden), kijken we samen met u en uw naasten welke zorg het beste bij uw situatie past. U kunt kiezen voor zorg in een hospice, een palliatieve unit of thuis.

Hospice
Een hospice is een kleinschalige zorginstelling met een huiselijke sfeer. Hier krijgt u zorg en ondersteuning in de laatste levensfase.

  • Uw huisarts blijft verantwoordelijk voor uw medische zorg.
  • Voor verblijf in een hospice kunnen eigen kosten gelden.

Palliatieve unit in een verpleeghuis
Een palliatieve unit is een speciale afdeling in een verpleeghuis waar 24 uur per dag zorg beschikbaar is.

  • De specialist ouderengeneeskunde neemt de zorg van uw huisarts over.
  • De kosten voor verblijf in een palliatieve unit worden vergoed vanuit de basisverzekering.

Palliatieve thuiszorg
Als u ervoor kiest om thuis te blijven in uw laatste levensfase, kunt u ondersteuning krijgen van uw naasten en professionele zorgverleners.

  • Uw familie en vrienden kunnen helpen met dagelijkse dingen, zoals aankleden, douchen en het huishouden. Dit heet mantelzorg. Voor meer informatie zie ook Mantelzorg
  • Om uw mantelzorger te ontlasten of als er extra zorg nodig is, kan professionele palliatieve zorg thuis worden geregeld. Voor meer informatie, zie ook Palliatieve zorg thuis

Acceptatie voorgestelde vervolgzorg

Wanneer uw medische behandeling is afgerond, is opname in het ziekenhuis niet langer noodzakelijk. De nazorginstelling waar u voor in aanmerking komt, biedt vervolgzorg die aansluit bij uw behoefte na de ziekenhuis opname.

Als u of uw familie/contactpersoon de voorgestelde oplossingen voor het verblijf niet accepteren, gaat de verantwoordelijkheid voor het regelen van de nazorg over van het ziekenhuis naar uzelf of familie/contactpersoon. Er moet dan zelf voor een passende oplossing zorgen vóór de gestelde ontslagdatum. Het is niet mogelijk om in het ziekenhuis te blijven.

Handige links

Wat kunt u zelf regelen?

Thuiszorg hervatten

Heeft u voor uw opname al thuiszorg en blijft deze zorg hetzelfde? Dan kunt u of uw contactpersoon zelf contact opnemen met uw thuiszorgorganisatie om de zorg te hervatten.

Huishoudelijke hulp

Huishoudelijke hulp valt onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Heeft u alleen hulp nodig bij het huishouden? Dan kunt u dit aanvragen bij uw gemeente.

Hulpmiddelen

Heeft u thuis hulpmiddelen nodig, zoals een rollator of krukken. U kunt deze huren of kopen via:

  • Het hulpmiddelenapparaat in Adrz (Goes)
  • De thuiszorgwinkel
  • Uw apotheek

Soms is een speciaal hulpmiddel medisch noodzakelijk. In dat geval kan een transferverpleegkundige dit voor u aanvragen.

Fysiotherapie

Is na uw opname in het ziekenhuis fysiotherapie nodig? Dan kunt u een fysiopraktijk in uw eigen woonomgeving benaderen. U heeft hiervoor geen verwijzing nodig van uw behandelend arts. Bent u tijdens uw opname door de fysiotherapeut behandeld, dan dragen zij zorg voor een overdracht.

Medicatie

Wilt u hulp bij het uitzetten van uw medicatie dan kan uw eigen apotheek een baxterrol voor u regelen. Hiervoor heeft u een verwijzing nodig van uw huisarts. U kunt afspraken maken met uw apotheek over het ophalen of laten bezorgen van de baxterrol. De thuiszorg kan u hierin ondersteunen.

Maaltijden- en boodschappenservice

Kunt u tijdelijk niet koken of boodschappen doen? U kunt dan gebruik maken van:

  • Bezorgservices van supermarkten
  • Leveranciers van kant-en-klare maaltijden

Uw gemeente kan ook informatie geven over maaltijdvoorzieningen bij u in de buurt.

Personenalarmering

Met een alarmknop kunt u in een noodgeval snel hulp inschakelen. Vraag dit op tijd aan, want de aanvraag kan enkele weken duren. Voor informatie over vergoedingen zie: Wanneer krijg ik personenalarmering voor thuis vergoed? | Rijksoverheid.nl

Zorg regelen met een persoonsgebonden budget (pgb)

U vraagt een pgb aan bij de gemeente, de zorgverzekeraar of het zorgkantoor in uw regio. Waar u een pgb aanvraagt, hangt af van de zorg die u nodig heeft. Het is belangrijk dat u eerst controleert of een pgb bij u past. Waar vraag ik een persoonsgebonden budget (pgb) aan? | Rijksoverheid.nl

Sandy de Putter Sinke

Sandy de Putter – Sinke
Woonplaats: Kortgene
Lid (sinds 2025)

Uitkomsten Patiëntenpanel Adrz middelenonderzoek

Middelenonderzoek: huis-aan-huispagina Adrz goed gelezen

Begin 2025 hebben we de leden van ons patiëntenpanel gevraagd naar hun mening over onze communicatiemiddelen. Met die middelen willen we bewoners en gasten van Zeeland informeren over wat er allemaal binnen het ziekenhuis gebeurt. Om te weten of de middelen goed gebruikt worden en of de inhoud aansluit bij de verwachtingen van de lezer, kijker of luisteraar hebben we onderzoek gedaan. 132 mensen hebben de enquête volledig ingevuld. 26 mensen zijn gestopt na de demografische vragen.

Resultaten

  • De huis-aan-huisbladen scoren het hoogst. Ruim 70% van de panelleden is daar een uiting van Adrz tegengekomen.
  • 70 % van de panelleden geven aan dat ze in 2024 Adrz voorbij hebben zien komen in de media. 30% heeft niets voorbij zien komen.
  • De podcast is door ongeveer veertig mensen beluisterd. Deze beoordelen de onderwerpen als goed.
  • 59 panelleden hebben de bedrijfsvideo over Adrz bekeken. De helft daarvan vond de inhoud van de video duidelijk en zou de video aanbevelen.
  • 80% van de panelleden geven aan dat hun gevoel over Adrz niet is veranderd door de communicatiemiddelen.
  • De woorden die de panelleden het best bij Adrz vinden passen zijn: betrouwbaar, prima, goed, degelijk.

Aanbevelingen

  • Meer verhalen van patiënten en medewerkers
    Er is meerdere keren aangegeven dat het prettig is om verhalen te lezen van patiënten en medewerkers uit het ziekenhuis.
  • Meer verhalen over innovatie, toekomst en duurzaamheid
    Panelleden geven aan meer informatie te willen krijgen over innovatie, de toekomst en duurzaamheid in het ziekenhuis. Vooral het onderwerp nieuwbouw wordt vaak genoemd.
  • Vaker verschijnen in huis-aan-huisbladen
    Uit dit onderzoek is duidelijk naar voren gekomen dat onze uiting in de huis-aan-huisbladen goed ontvangen worden. Vorig jaar kwamen we nog maar twee keer uit, vanaf dit jaar verschijnen we vier keer per jaar.
  • Meer op social media en geen podcast
    Ondanks de hogere leeftijd van de deelnemers, blijkt dat onze berichten op social mediakanalen hoog worden gewaardeerd. We willen deze kanalen nog intensiever gaan inzetten. Weinig mensen luisteren de podcast. Daar gaan we mee stoppen. De eerdere opnames blijven wel beschikbaar en zetten we nog in op momenten dat ze ertoe doen.

Aanmelden Adrz Patiëntenpanel

Heeft u interesse om deel te nemen aan het Adrz Patiëntenpanel? Dan kunt u zich hier aanmelden.

Consultkaarten psoriasis en eczeem

Als u naar uw specialist in Adrz gaat voor onderzoek of behandeling, heeft u (meestal) meerdere mogelijkheden waaruit u kunt kiezen.

Welke behandeling of welk onderzoek het beste bij u past, hangt van een aantal zaken af. Bijvoorbeeld van de risico’s van de ingreep, uw leefstijl, uw beroep, uw wensen. Niemand kent uw situatie beter dan uzelf. Het is daarom belangrijk dat u altijd vragen stelt, ook als u ergens twijfels over heeft. Het is belangrijk om samen met uw arts deze zaken op een rijtje te zetten. Deze consultkaart kan u en uw arts helpen als jullie overleggen over de mogelijkheden voor behandeling.

Beter Dichtbij app

Via de app BeterDichtbij kunnen berichten verstuurd worden, maar ook foto’s en meetwaardes van bijvoorbeeld suikerziekte worden doorgegeven. Daarnaast is het makkelijk voor een zorgverlener om patiënten te activeren en begeleiden via de app.

Automatiseren van verpleegkundige (spot)metingen

Verpleegkundigen meten, berekenen en registeren meerdere malen per dag de Early Warning Score (EWS) waardes van patiënten. Hiervoor worden bijvoorbeeld de bloeddruk, hartslag en ademhaling gemeten. Adrz heeft de werkwijze met spotmeter geoptimaliseerd en geautomatiseerd. De metingen worden door een digitale koppeling tussen de Philips spotmeters en het EPD automatisch overgenomen in het systeem waarna een EWS wordt gegenereerd. De verpleegkundige identificeert zich eerst door het scannen van de personeelspas. Om de patiëntgegevens op te halen uit het EPD scant de verpleegkundige daarna de barcode op het polsbandje. De verpleegkundige kan zo makkelijk en snel de EWS van de patiënt bekijken.

Ontregelen van de zorg

We gaan iets doen aan de hoge regeldruk! Onnodige regels vereenvoudigen we, digitaliseren we en sommige regels kunnen we misschien helemaal schrappen. Zo creëren we meer tijd voor de zorg zonder dat de kwaliteit ervan verandert.

Zelfmeetkiosk

De zelfmeetkiosk heeft een bankje, meetapparatuur en een computerscherm. Stap voor stap wordt alles in woord en beeld uitgelegd. De uitgevoerde metingen komen op een bon die de patiënt meeneemt naar z’n afspraak. De zelfmeetkiosk meet in ieder geval bloeddruk, zuurstofgehalte, gewicht en hartslag. Soms komt daar andere waardes bij. Door zelf te meten, krijgt de patiënt inzicht in z’n eigen waardes. Dit helpt bij het behouden van de regie over de eigen gezondheid. Daarnaast houden zorgmedewerkers meer tijd over voor andere zorghandelingen en persoonlijk contact tijdens de afspraak.

Meedenkconsult

Als een huisarts twijfelt over een doorverwijzing naar het ziekenhuis kan een digitaal meedenkconsult van pas komen. Een medisch specialist van Adrz geeft dan snel en gericht advies over een behandeling of diagnose. Na een succesvolle pilot met drie afdelingen is het digitale meedenkconsult nu voor ieder specialisme in het ziekenhuis mogelijk.