Adrz

Deze folder geeft u meer informatie over nastaar en de behandeling met YAG-laser. Het is goed u te realiseren dat de situatie voor u persoonlijk anders kan zijn dan beschreven.

Wat is nastaar?

Ongeveer de helft van de patiënten die aan staar zijn behandeld, krijgen te maken met nastaar. Tijdens de staaroperatie wordt de lens uit het lenszakje verwijderd en wordt er een nieuwe lens teruggeplaatst. Het lenszakje laten we zitten. De eerste tijd na de staaroperatie geeft dit lenszakje extra steun aan de geplaatste kunstlens. Als dit lenszakje troebel wordt, noemen we dat nastaar. Dit kan vlak na de staaroperatie ontstaan, maar ook na vele jaren nog.

Verschijnselen

Nastaar kan zorgen voor vermindering van het gezichtsvermogen. De klachten zijn afhankelijk van de ernst en locatie van de nastaar (centraal of aan de rand). Ook kunt u moeite krijgen met kijken in het donker. De klachten ontstaan meestal geleidelijk.

Behandeling

Nastaar kan met behulp van een eenvoudige, pijnloze laserbehandeling verholpen worden. Van tevoren krijgt u pupil verwijdende druppels die even moet inwerken. U mag van tevoren thuis druppelen of u komt 15 minuten eerder naar de afspraak, zodat wij op de poli kunnen druppelen.

Afhankelijk van de techniek die gebruikt wordt om de nastaar te verwijderen, krijgt u vlak voor de behandeling een verdovend druppeltje in het oog. Dit is niet omdat de behandeling pijnlijk is, maar omdat het soms nodig is een soort lensje op het oog te plaatsen. De behandeling duurt slechts enkele minuten en kan gewoon op de polikliniek plaatsvinden.

Na de behandeling

Het is niet verstandig om zelf naar huis te rijden i.v.m. de druppels die u heeft gekregen.

U kunt nog enkele uren wat waziger zien en last hebben van fel licht.  Als de druppels zijn uitgewerkt, zult u al vrij snel verbetering van de gezichtsscherpte merken. In de meeste gevallen hoeft de eventuele brilsterkte die aanwezig is, niet aangepast te worden. Er gelden geen beperkingen na de behandeling.

Contact

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen of ontstaan er na de behandeling onverhoopt problemen waarover u zich zorgen maakt, dan kunt u bellen naar Oogheelkunde via 088 125 00 00 of stuur een e-mail naar oogheelkunde.optometrie@adrz.nl. Buiten werktijden kunt u bij dringende klachten contact opnemen met uw huisartsenpost.

Wilt u een afspraak maken, annuleren of verzetten? Neem dan op werkdagen tussen 8.00 uur en 13.00 uur contact op met de Afspraakcentrale via 088 125 00 00 of via het contactformulier.