Liever post digitaal ontvangen? Bekijk hier de instructie!

Deze folder geeft u informatie over proactieve zorgplanning. Het is goed u te realiseren dat de situatie voor u persoonlijk anders kan zijn dan beschreven.

Deze folder is bedoeld om u goed voor te bereiden op de zorg die u in de toekomst wilt ontvangen. Proactieve zorgplanning helpt u om over wensen, doelen en voorkeuren voor (toekomstige) zorg en behandelingen na te denken. Samen brengen we uw wensen goed onder woorden. Het is verstandig om hier voldoende tijd voor te nemen en de juiste informatie in te winnen, zodat u weloverwogen keuzes kunt maken. Uw voorkeuren worden vastgelegd. Deze kunnen, als u dat wil, altijd aangepast worden.

Proactieve zorgplanning

Wanneer u een (chronische) ziekte heeft of wanneer u merkt dat uw gezondheid achteruitgaat, is het belangrijk om na te denken over uw wensen voor zorg en behandeling voor in de toekomst. Proactieve zorgplanning, ook wel Advanced Care Planning (ACP) genoemd, gaat over uw levenswensen, behandelwensen, behandelgrenzen en over een eventuele vertegenwoordiger.

Deze wensen en voorkeuren geven zicht op wat kwaliteit van leven voor u betekent. Het vastleggen van deze wensen en voorkeuren zorgt in de eerste plaats voor rust en duidelijkheid voor uzelf. Daarnaast zorgt het ervoor dat de betrokkenen op de hoogte zijn mocht u in een situatie komen waarbij u dit niet goed meer zelf kunt aangeven. In de zorg die u nodig heeft kan dan zoveel mogelijk rekening worden gehouden hiermee. U kunt ook iemand benoemen als uw vertegenwoordiger, die namens u spreekt mocht u dat zelf niet meer kunnen.

Door in gesprek te gaan met uw naasten en zorgverleners over uw wensen en voorkeuren bereidt u zich goed voor op de zorg die u in de toekomst wilt ontvangen. Het is fijn om iemand mee te nemen naar het gesprek. Vragen die u zichzelf kunt stellen zijn:

  • Hoe kijkt u naar uw leven, wat is de kwaliteit ervan?
  • Hoe is uw conditie en heeft u helder wat uw zorgbehoefte is of kan worden?
  • Heeft u al eens nagedacht over medisch handelen in de toekomst, wat vindt u wel en wat niet gewenst?

U kunt uw wensen en voorkeuren met uw huisarts bespreken. Dit wordt in uw medisch dossier vastgelegd en gedeeld met andere zorgverleners waarmee u te maken hebt of krijgt. Zo zijn alle betrokkenen altijd op de hoogte.

Belangrijk om te weten: het vastleggen van uw wensen en voorkeuren geeft geen garantie. Indien u niet meer in staat bent om medische beslissingen te nemen zullen uw zorgverleners uw wensen meenemen in de besluitvorming. Ook zullen zij uw vertegenwoordiger benaderen om samen de meest passende besluiten te nemen.

Contact

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen, dan kunt u bellen naar de afdeling
Geriatie via 088 125 45 00. Buiten werktijden kunt u bellen naar de Afspraakcentrale van Adrz via 088 125 00 00. Zij verbinden u door met de betreffende afdeling.

Wilt u een afspraak maken, annuleren of verzetten? Neem dan contact op met de Afspraakcentrale via 088 125 00 00 of via het contactformulier.