Proactieve zorgplanning
Proactieve zorgplanning helpt u om over wensen, doelen en voorkeuren voor (toekomstige) zorg en behandelingen na te denken. Samen brengen we uw wensen goed onder woorden. Het is verstandig om hier voldoende tijd voor te nemen en de juiste informatie in te winnen, zodat u weloverwogen keuzes kunt maken. Uw voorkeuren worden vastgelegd. Deze kunnen, als u dat wil, altijd aangepast worden.
Thuistoediening van medicatie
Soms komen patiënten tientallen keren per jaar terug naar het ziekenhuis voor het toedienen van hun medicatie. Adrz werkt samen met thuiszorgorganisaties Allévo, Amarijn, Allerzorg en ziekenhuisapotheker Scheldezoom Farmacie zodat het thuis toedienen van bepaalde medicatie steeds vaker mogelijk wordt. Gemak voor de patiënt, efficiënt voor de zorg. Door dit ook voor andere medicatie te realiseren, dragen we bij aan passende zorg voor iedereen. Lees in dit interview meer over dit innovatieve project.
Dit project ontvangt subsidie van ZonMw.
Verkeerde Bed
Bijna elke afdeling herkent het probleem: patiënten die medisch klaar zijn, maar blijven liggen in een ziekenhuisbed omdat ze nog wachten op nazorg. Dit noemen we een verkeerde bed. Dit legt niet alleen druk op de zorg maar heeft ook negatieve gevolgen voor de patiënt, omdat hij niet de juiste zorg ontvangt.
De oplossing?
Er samen voor zorgen dat patiënten sneller de zorg krijgen die nodig is na een ziekenhuisopname. Het terugdringen van het aantal verkeerde-bed-dagen doen we door de inzet van verschillende initiatieven, waarmee we ziekenhuisbreed het aantal van 5213 verkeerde-bed-dagen per jaar (2023) in 2026 met de helft terugdringen.
Thuismonitoring
Zorg op afstand, thuismonitoring, betekent grote winst voor patiënt én zorgmedewerker. Minder ziekenhuisbezoek, minder ligdagen, minder spoedopnames. Patiënten met een chronische ziekte kunnen gebruik maken van een app waarin ze periodiek vragen beantwoorden over hun ziekte.
Ik Herstel app
Met de ‘Ik herstel’ app krijgen patiënten betrouwbare informatie en antwoorden op veel vragen en hoeven minder patiënten voor controle naar het ziekenhuis. Door de daling in controles en telefoontjes neemt de werklast voor het ziekenhuispersoneel af, dalen de zorgkosten en stijgt de poliklinische en opnamecapaciteit.
Verpleegplan
Het gebruiken van het verpleegplan zorgt voor o.a. een goede waarborging van de continuïteit en kwaliteit van de zorg, het voorkomen van fouten, het honoreren van de rechten van de patiënt en het afleggen van verantwoording. Patiënten lopen minder risico’s door rapportage- en communicatieproblemen, de werklast voor verpleegkundigen neemt af en de kwaliteit van zorg neemt toe.
Herbruikbare jassen
Wegwerpjassen
Herbruikbare jassen
Door de inzet van herbruikbare operatiejassen komt hier verandering in. Na gebruik worden de jassen gewassen, gesteriliseerd en liggen daarna weer klaar voor gebruik. Deze herbruikbare jassen kunnen zo een honderd keer hergebruikt worden voor ze niet meer inzetbaar zijn voor de OK. Dus dan gaan we van meer dan 33.000 wegwerpjassen per jaar naar 300 herbruikbare jassen per jaar. Dat scheelt een berg afval.
‘Echt herbruikbaar’
Handschoenengebruik
9 miljoen handschoenen per jaar, we kunnen 10% minder door onjuist gebruik
Inzamelen schone plastics
Mobiliteitsplan
Duurzaam ziekenhuis
Bij nieuwbouw duurzaamste ziekenhuis.
Minder en minder koffiebekers
Door het gebruik van eigen mokken hebben we in 2024 ongeveer 600.000 minder bekers verbruikt ten opzichte van 1.500.000 stuks in 2023. Dit is een besparing van 3500 kilo afval en 17.000 euro. Sinds kort hebben we onze koffieautomaten alleen nog herbruikbare bekers. Bezoekers kunnen eenmalig een beker kopen voor 75 cent. Daarna kunnen ze onbeperkt koffie of thee halen. Hiermee gaan we in 2025 nog eens een zeer groot deel van de bekers samen besparen.
Wc-papier en handdoekjes zijn gerecycled
Afval scheiden
We hebben meer dan vijftig verschillende afvalstromen.
- Glas wordt 100% gerecycled.
- Restafval gaat naar eindverwerker om groene stroom op te wekken.
- We scheiden papier en karton en dit wordt tot pulp verwerkt en gebruikt voor nieuwe producten.
- We hebben afvalstations voor gescheiden afval.
Food for Care
Een duurzamere manier van maaltijden aanbieden aan de patiënt, waardoor we minder afval produceren.
Luchtbehandelingskasten in Goes
De luchtbehandelingskasten in Goes zijn opgeknapt waardoor ze o.a. een lager energieverbruik hebben en minder CO2.
Terugdringen papiergebruik
Onze folders zijn allemaal digitaal. Als een folder van u van toepassing is, dan koppelen wij die aan MijnAdrz. Brieven versturen we ook zo weinig mogelijk. Acties om patiënten hun gegevens te laten verifiëren zodat we hen digitaal kunnen bereiken, hebben veel opgeleverd. Soms moeten we nog wel printen. Door dit standaard dubbelzijdig te printen en lichter papier te gebruiken, besparen we 32% minder hout en produceren we 731 kg minder afval.
Duurzaam beheer medische instrumenten
In ons ziekenhuis worden medische instrumenten zorgvuldig onderhouden. Gebruikte sets van de OK, zoals metalen tangetjes en schaartjes worden nauwkeurig gereinigd, gecontroleerd en, waar nodig, gerepareerd door gecertificeerde partners. 98% van de opgestuurde instrumenten krijgt een tweede leven en soms wel een derde leven. Dit vermindert de CO2-uitstoot met ongeveer 30 ton per jaar. Daarnaast besparen we er jaarlijks ook duizenden euro’s mee. Van periodiek onderhoud tot spoedreparaties binnen één dag, alles is erop gericht om verspilling te minimaliseren en de levensduur van instrumenten te verlengen. Door samenwerking en innovatie dragen we bij aan een duurzamere zorgpraktijk, zonder in te leveren op kwaliteit of patiëntveiligheid.
Bewust omgaan met infuuszakken
Tijdens een wereldwijd tekort aan infuuszakken zijn verschillende aangepaste behandeladviezen opgesteld om schaarste te voorkomen. Denk hierbij aan het gebruiken van orale medicijnen en het stoppen met onderhoudsinfusen. Door deze adviezen blijvend door te voeren besparen we hiermee jaarlijks ongeveer 15%, een enorme hoeveelheid plastic afval!
Uitkomsten Patiëntenpanel Adrz thuistoediening en thuismonitoring
Thuistoediening en thuismonitoring
De Cliëntenraad vroeg het Adrz Patiëntenpanel naar het gebruik van applicaties voor het thuis monitoren van de gezondheid en naar de eventuele voorkeur om, als dat kan, thuismedicatie toegediend te krijgen. Het panel kreeg stellingen voorgelegd die betrekking hebben op het al dan niet hebben van een voorkeur voor het steeds meer organiseren van zorg dichtbij de patiënt.
Opzet panelonderzoek
We vroegen de panelleden of ze prettig vinden om in de nabije toekomst gebruik te maken van thuismonitoring- en thuistoedieningsmogelijkheden, wat ze thuis nodig denken te hebben, welke weerstand, maar ook voordelen er aan thuismonitoring en thuistoediening kunnen zitten en hoe men tegen de verschillende aspecten van dit soort technologische oplossingen aankijkt. Bijna 150 respondenten hebben de enquête ingevuld. Zevenenzeventig procent van de respondenten is 55 jaar of ouder.
Conclusies
Uit het onderzoeken kwamen een aantal belangrijke conclusies, die we graag terugkoppelen:
- Hoge mate van interesse: een aanzienlijk deel van de deelnemers geeft aan dat zij het gebruik van thuismonitoring en thuistoediening als positief ervaren of zouden overwegen. Er is waardering voor de mogelijkheid om in de eigen omgeving zorg te ontvangen, wat bijdraagt aan comfort en het ontlasten van zorginstellingen.
- Noodzaak voor ondersteuning: veel deelnemers hebben behoefte aan duidelijke instructies en gebruiksvriendelijke technologie om effectief gebruik te kunnen maken van deze diensten. Er is ook vraag naar begeleiding, vooral onder oudere respondenten en mensen met minder digitale vaardigheden.
- Weerstand en zorgen: er zijn zorgen over mogelijke nadelen, zoals de angst voor verminderde persoonlijke zorg en het risico op isolatie van zorgprofessionals. Ook privacy en de beveiliging van gegevens zijn terugkerende punten van zorg.
- Technische problemen: enkele respondenten melden frustratie over de technologie, zoals apps die vastlopen, wat leidt tot weerstand tegen het gebruik ervan.
- Positieve ervaringen: degenen die al ervaring hebben met thuismonitoring of thuistoediening zijn over het algemeen tevreden en benadrukken de voordelen van eigen regie en minder afhankelijkheid van ziekenhuisbezoeken.
Samenvattend
Hoewel er veel potentie en interesse is voor thuismonitoring en thuistoediening, blijven begeleiding, gebruiksvriendelijke technologie en zorgen over privacy en de continuïteit van zorg belangrijke aandachtspunten
Suggesties en open antwoorden
In de enquête kregen bij veel vragen respondenten de mogelijkheid om open antwoorden toe te voegen. Een aantal van deze antwoorden willen we graag delen.
Op de vraag ‘Wat heeft u nodig om gebruik te gaan maken van thuismonitoring en thuistoediening?’ waren een duidelijke instructie en terugkoppeling van de zorgverlener de meest ingevulde antwoorden. In de open antwoorden kwam daarnaast ook terug dat een combinatie ideaal zou zijn.
Opvallend is dat op de vraag ‘Waar zit voor u de grootste weerstand tegen thuismonitoring en thuistoediening en welke nadelen ziet u hierin?’ veel respondenten in de open antwoorden aangeven geen weerstand te hebben. Daarnaast wordt het gebrek aan persoonlijk contact met zorgverleners en de angst voor technische problemen genoemd als redenen van weerstand.
Het belangrijkste voordeel van thuismonitoring en thuistoediening is toch wel het minder reizen en het besparen van tijd. In de open antwoorden komen onder andere de toch al overbelaste zorg ontlasten voorbij en het comfort van de eigen omgeving.
Opmerkingen en suggesties van de respondenten spitsen zich vooral toe op leeftijd in combinatie met technologie, maar ook laaggeletterdheid en digibeten worden aangestipt. Er wordt ook regelmatig gevraagd om extra uitleg, het liefst in de vorm van filmpjes.
Het volledige rapport kunt u hier downloaden.
Aanmelden Adrz Patiëntenpanel
Heeft u interesse om deel te nemen aan het Adrz Patiëntenpanel? Dan kunt u zich hier aanmelden.
Andere betrokken disciplines
- Gespecialiseerde verpleegkundigen: op de afdeling werken verschillende gespecialiseerde verpleegkundigen, zoals een WSD (wond, stoma en decubitus) verpleegkundige, diabetesverpleegkundige, geriatrische verpleegkundige.
- Consulenten van het pijnteam: zijn mede verantwoordelijk voor de pijnbestrijding na een operatie.
- Vrijwilligers: incidenteel zijn er vrijwilligers aanwezig. Zij verzorgen uw bloemen en maken fruit voor u klaar.
- Diëtist: als u ter ondersteuning van de behandeling een dieet moet volgen, stelt de diëtist in overleg een dieet op met u.
- Fysiotherapeut: de fysiotherapeut begeleidt u indien nodig bij het doen van oefeningen die de bewegingsmogelijkheden van uw gewrichten en spieren vergroten.
- Ergotherapeut: indien nodig komt de ergotherapeut bij u langs om samen met u naar mogelijkheden om uw dagelijkse activiteiten weer op te pakken.
- Logopedist: u krijgt met de logopedist te maken als u problemen ondervindt met het spreken of slikken door ziekte of een beperking.
- Transferverpleegkundige: de transferverpleegkundige zorgt ervoor dat de overgang van de verpleegkundige zorg in het ziekenhuis naar de thuissituatie of elders goed verloopt.
- Dienst geestelijke verzorging: geestelijk verzorgers begeleiden mensen op het gebied van zin en betekenis. Zij zijn er voor mensen van alle levensovertuigingen.
Voedingsassistenten
De voedingsassistenten zijn overdag en in de avond aanwezig voor het serveren van de maaltijden en drinken. Wanneer u een voedselallergie heeft of een bepaald dieet volgt kunt u dit bij de verpleegkundigen aangeven. Het is voor uw naasten mogelijk om mee te eten met de lunch en het avondeten. Wilt u hier gebruik van maken, geef dit dan door aan de voedingsassistentes of verpleegkundigen.
Stagiaires
Op onze afdeling zijn verpleegkundigen in opleiding aanwezig die voor een periode van 20 weken tot een jaar stage lopen. De stagiaires zijn derde- en vierdejaars leerlingen van de opleidingen mbo en hbo Verpleegkunde en komen van verschillende scholen. Tijdens uw verblijf is de kans dus groot dat u met deze stagiaires kennis maakt.
Op de kamers is één stagiaire en één gediplomeerde verpleegkundige aanwezig. De stagiairs werken onder supervisie van deze gediplomeerde verpleegkundige en worden intensief begeleid bij het verlenen van de zorg, wat de begeleiding intensiever maakt dan bij een reguliere stage. Na de eerste weken van hun stage gaan ze onder deze begeleiding zelfstandig verplegen. De begeleidende gediplomeerde verpleegkundigen zijn allemaal geschoold als werkbegeleider en coach.
Verpleegkundigen
Op de afdeling werken 24 uur per dag verpleegkundigen. De verpleegkundigen verlenen patiëntgerichte zorg. Dit betekent dat u per dienst zoveel mogelijk met dezelfde verpleegkundige te maken heeft. Soms kan het nodig zijn dat er hulp geboden wordt door andere verpleegkundigen van de afdeling.
Teamleiders
De teamleiders zijn verantwoordelijk voor de planning van de activiteiten op de afdeling. Wanneer u zaken niet met de verantwoordelijke verpleegkundige kunt bespreken, kunt u naar de teamleiders vragen.
Physician assistant
De physician assistant (PA) is een medisch professional die zelfstandig medisch-ondersteunende handelingen van een specialist overneemt, zoals bij het uitvoeren van lichamelijke onderzoeken en het voorschrijven van bepaalde medicatie. De physician assistant werkt altijd onder supervisie van de specialist, die eindverantwoordelijk blijft voor uw behandeling.
Dienstdoende specialist
Overdag is er altijd één dienstdoende specialist per specialisme verantwoordelijk voor de patiënten op de afdeling. Deze specialist loopt visite en voert gesprekken met u en uw naasten. Buiten kantooruren heeft er altijd één van de specialisten dienst. De verantwoordelijkheid voor het medisch beleid wordt door alle specialisten gedeeld.
Heeft u vragen? Dan kunt u deze altijd stellen aan de dienstdoende specialist of verpleegkundige.